fbpx

Design Sprint: sneltrein naar een uniek business idee

door | 2 april 2020 | Design thinking

Leestijd: 5 minuten

Wat is een design sprint?

 Een design sprint is een intensief innovatieprogramma, waarmee je een complex probleem binnen één week oplost. De design sprint is bedacht door Google Ventures. Het vormt de basis voor hun baanbrekende innovaties. Het leuke aan een design sprint is dat het probleem centraal staat. Als directeur zie je hoe jouw meest urgente probleem via de design sprintmethode wordt opgelost. Deze gestructureerde en bewezen methode kan ook geheel op afstand gefaciliteerd worden, middels een remote design sprint

Hoe werkt een design sprint?

In vijf dagen bedenk en bouw je samen een realistisch prototype. Hiermee verzamel je, via een gebruikerstest, direct feedback van echte klanten. Een proces waar je organisatie normaal gesproken maanden over doet, rond je nu in één week af. De snelheid is dé reden om voor een design sprint te kiezen. Je duikt pijlsnel de toekomst in om te zien of je beoogde oplossing echt zo goed is als je dacht. Zo voorkom je onnodige verspilling van tijd en geld.

Waarom een design sprint?

Innovatie kost al snel teveel tijd. Dit is een belemmering voor veel organisaties om überhaupt te starten met innoveren. Projecten blijven vaak hangen in abstracte toekomstbeelden. Jij wilt een tandje concreter. En dat is terecht. Design sprints leveren een kostenbesparing op van 200 % en een efficiencyverhoging van 700%, volgens onderzoek van Amr Khalifehs. Je bent dus sneller, effectiever en goedkoper aan het vernieuwen.

Wanneer zet je een design sprint in?

  • Sneller een nieuw product ontwikkelen
  • Sneller een nieuwe app, site of campagne ontwikkelen en testen op je doelgroep
  • Gemakkelijker een complex probleem oplossen
  • Bestaande dienstverlening doorontwikkelen

Wie heb je nodig voor een goede design sprint?

  • Eén sponsor of probleemeigenaar met een concrete uitdaging
  • Twee facilitators
  • Een multidisciplinair sprintteam van vijf tot zeven personen. Denk aan ontwerpers, productontwikkelaars, ict-medewerkers, marketing, operatie. 
  • Experts om te interviewen
  • Gebruikers of klanten voor validatie

Dit proces kan met de juiste voorbereiding geheel op afstand gefaciliteerd worden, middels een remote design sprint

De vijf stappen van een design sprint

Design sprint dag 1: begrijpen

Op de eerste dag stel je een langetermijndoel. Daarnaast breng je het probleem visueel in kaart. In de middag vraag je meerdere experts om hun kennis en visie op het probleem te delen. Als laatste kies je dat deel van het probleem dat je in vijf dagen kunt oplossen. 

Dit zijn de drie belangrijkste vragen van dag 1:

  1. Wat is de uitdaging precies? Wie heeft er last van?
  2. Wat vinden experts van de uitdaging? Wat is de impact van dit probleem?
  3. Welk deel van het probleem is het meest interessant om op te lossen?

Design sprint dag 2: idee generatie (Ideation)

Op de tweede dag bedenk je nieuwe oplossingen. De dag start met inspiratie. Elke deelnemer presenteert zijn eigen ideeën in snelle presentaties. Iedereen haalt hier inspiratie uit voor zijn eigen oplossingsrichting. Vervolgens schetst elke deelnemer zijn ideale oplossing van laag naar hoog detail.

Dit zijn de drie belangrijkste vragen van dag 2:

  1. Welke ideeën kun je vinden uit andere industriëen?
  2. Hoeveel high level-oplossingen zie je?
  3. Welke oplossingen vind je persoonlijk de beste?

Design sprint dag 3: besluiten

Na de tweede dag heb je een stapel met oplossingen. Dat is fijn maar ook een probleem. Je moet alleen de beste overhouden. Want je kunt maar van een aantal een prototype maken om te testen. In de ochtend ga je stemmen op de beste oplossingen met een techniek die dot voting heet. Nadat je als team de beste 3 oplossingen gekozen hebt ontwerp je een storyboard. Dit is een gedetailleerde visuele weergave van de belangrijkste stappen die de gebruiker doorloopt.

Dit zijn de drie belangrijkste vragen van dag 3:

  1. Welke delen van de oplossing vinden we het beste?
  2. Kunnen we 3 nieuwe oplossingen maken uit de combinatie?
  3. Hoe ziet een storyboard eruit van deze oplossingen?

Design sprint dag 4: bouwen

Op de vierde dag maak je een prototype van je gekozen storyboards. Deze kunnen op verschillende manieren gemaakt worden. Analoge prototypes maak je met creatieve materialen uit de Protobox. Digitale prototypes maak je met apps zoals Skech en Invision of simpele programma’s als PowerPoint, Keynote, Adobe Photoshop of Canva. Het doel van de prototype is om de gebruiker een zo goed mogelijk beeld te geven van je oplossing.  Dus alles wat visueel en communicatief rijker is dan jouw storyboard en je idee beter communiceert is goed. 

Dit zijn de drie belangrijkste vragen van dag 4:

  1. Wat zijn de belangrijkste elementen van de drie oplossingen?
  2. Kunnen we hier een prototype van maken?
  3. Hoe kunnen we dit prototype zo simpel maken dat iedereen het begrijpt?

Design sprint dag 5: valideren

Nu je één of meerdere prototypes hebt is het tijd voor klantfeedback. Tot nu toe is je prototype eigenlijk niets meer dan een verzameling aannames van jezelf en je sprintteam. Het is dus belangrijk om feedback te krijgen van toekomstige gebruikers, zodat je weet welke aannames goed zijn en welke aannames niet. Deze test is de kers op de sprinttaart. Je nodigt vijf klanten uit en interviewt ze. Een deel van het team observeert. Na de interviews bespreek je feedback uit de gesprekken en de observaties. Wat werkt er wel? En wat niet? Elementen van je idee die worden bevestigd door je gebruikers, ga je doorontwikkelen tot een proof of concept. 

  Dit zijn de drie belangrijkste vragen van dag 5:

  1. Wat vinden klanten van het prototype?
  2. Welke aannames kloppen wel, en welke niet?
  3. Wat zijn de volgende stappen?

Vijf tips voordat je start met een design sprint

1. Zorg ervoor dat je de juiste mensen bij elkaar kunt brengen.

2. Huur een expert in voor het begeleiden van de design sprint. Het faciliteren van een creatief proces is vakmanschap. Je wilt efficiënt omgaan met tijd en middelen.

3. Houd rekening met een vervolgtraject. Nadat je de beste oplossing voor het probleem hebt gevonden betekent dit nog niet dat deze oplossing ‘er’ al is. Zorg ervoor dat er een ontwikkelteam klaar staat, intern of extern.

4. Start altijd met een strategische uitdaging. Een design sprint is vooral geschikt voor complexe strategische problemen.

5. Begin niet zonder een sponsor die het meeste belang heeft bij de oplossing van het probleem. Ontwerp je een nieuw product? Zorg dan dat de directeur productontwikkeling de sponsor is. Ontwerp je een sneller intern proces? Zorg dan dat de CEO de sponsor is. Ontwerp je een nieuw business model? Dan moet de CEO de sponsor zijn.

Als afsluiter een checklist met design sprint materialen

  •  2 whiteboards
  • Gele post-it notes 3 x 5, ga niet voor gekleurde. Deze zorgen voor een te hoge cognitieve belasting.
  • Zwarte whiteboardmarkers 10x. Deze ruiken minder dan Sharpies. Dikke stiften dwingen je om kort en bondig te schrijven.
  • Groene whiteboardmarkers 10x
  • Rode whiteboardmarkers 10x
  • Black felt-tip pens 10x. Paper Mater Flair zijn ideaal voor het schetsen.
  • 100 pagina’s wit printpapier voor het schetsen
  • Een rol maskingtape om de oplossingsschetsen op de wand te plakken
  • Dot stickers 200x
  • 1 klok waarmee je de resterende tijd kunt zien voor elke opdracht. Zo kunnen je deelnemers ook zien hoeveel tijd ze hebben. En de facilitator kan gemakkelijker ingrijpen.
  • Gezonde snacks zoals fruit, groenten en noten. Voor een boost kies je voor pure chocolade, koffie en thee.

Ik wens je veel succes met organiseren en wellicht zelf faciliteren van je volgende design sprint. 

Tot Friday!

Jip-innovatieprojectmanager

Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp.