Klantkapitaal: cashen met klantcontact
Ik herinner me het nog goed: het begin van mijn ondernemerschap. Voorstellen sturen, geen reacties krijgen en dus compleet in de frustratiemodus. Wat deed ik dan? Erachteraan mailen en elke week 3 blogs schrijven voor nieuwe leads. Werkte voor geen meter. Gelukkig had Tom, mijn business coach, een scherp afgestelde bullshitradar.
Prikangst
Toen ik Tom uitlegde dat ik er alles aan deed om nieuwe klanten te werven, pakte hij mijn hand en wees op mijn aderen. ‘Jij prikt elke keer om de ader heen. Je moet erin prikken! Waarom bel je die prospects niet gewoon op?’ Mijn antwoord: ‘Nou, ik ben gewoon niet echt een beller’, in de hoop dat hij erin trapte.
Dat gebeurde dus mooi niet. Tom prikte er doorheen: ‘Jij bent bang voor afwijzing.’ Betrapt! Je kent het wel. Van die momenten dat je gezien wordt voor wie je bent: een lafaard. Mijn huiswerk voor die week? Zoveel mogelijk afwijzingen verzamelen door te bellen.
Nieuwe Apple AirPods
Dus ik met nieuwe Apple AirPods als confidence booster bellend door mijn Excel lijstje. Natuurlijk nam niet iedereen op. Maar het aantal afwijzingen dat ik vreesde bleek niet de realiteit. Binnen een week had ik 3 grote deals. Lekker! Tegelijkertijd voelde ik me stom. Die angst had me compleet verstijfd.
Wachten, wachten, wachten
Ik herken dezelfde angst bij organisaties die wij helpen. Ze hebben een prototype of een productidee, maar deze voorleggen aan hun klanten? No way! Want stel je voor dat ze het niet goed vinden? Zonde. Het wachten uit angst voor afwijzing vergroot juist de kans op afwijzing van je product. Logisch, want je ontwikkelt producten vanuit jezelf, in plaats van voor je klant. En dan is het niet zo gek dat niemand je product koopt als je het lanceert.
Dit is wat je moet onthouden…
…Jouw klanten zijn KAPITALEN waard
Door ze actief te betrekken tijdens jouw innovatieproces ontwikkel je producten waar klanten echt op zitten te wachten, worden bestaande klanten fans en valideer je jouw productidee sneller, lees: dikke reductie van je ontwikkelkosten.
Sterker nog, het levert je ook op de korte termijn extra sales op: het komt gewoon heel vaak voor dat klanten zeggen: ‘Nu we je toch aan de lijn hebben, kun je met ons meedenken over…?’ Pure cash. Ka-ching.
Terug naar de angst. Ik ging van 3 blogs naar 3 deals in 1 week.
Als jij jouw klanten nog niet continu betrekt omdat je oncomfortabel in de wachtstand zit of het nog niet durft, bekijk dan eens onze strategische innovatieprogramma’s voor leiders met lef. Wij weten perfect hoe we jouw klanten vastpakken en uiteindelijk converteren naar cashende klanten.
Dat moet zelfvertrouwen geven, toch?
Tot Friday!