Wat is out of the box denken?
Out of the box denken is verder denken dan je gewend bent. Dieper, anders en daardoor creatiever. Out of the box kunnen denken is belangrijk als je bijvoorbeeld verantwoordelijk bent voor innovatie (innovatiemanager, innovatiecoach of innovatiespecialist) of marketing (online marketeer of marketingmanager).
Want dan is het je werk om verrassende of vernieuwende productideeën, marketingcampagnes of klantgerichte proposities te ontwikkelen. In deze blog lees je wat out of the box denken inhoudt en hoe je het in de praktijk doet. Ook krijg je drie tips en technieken om out of the box denken te leren.
Check of je out of the box kunt denken
Als ik je nu vraag wat niet de hoofdstad van Frankrijk is, wat zeg je dan? De kans is groot dat je zegt: Amsterdam, Kopenhagen, Berlijn of Madrid. Maar waarom niet iPhone, spruitje, groen of bloemkool? Dat is omdat je in eerste instantie opties zoekt uit jouw ‘hoofdsteden-box’. Terwijl elk antwoord anders dan Parijs goed is op deze vraag. Deze simpele oefening laat zien dat je continue gevangen bent in je eigen box.
Out je box breken
Als je creatieve ideeën wilt bedenken en ontwikkelen moet je leren om uit je box te breken. En dat kan je doen door out of the box te denken. Out of the box denken vraagt van je om je eerste voor de hand liggende ideeën in twijfel te trekken en bewust op zoek te gaan naar oplossingen die niet overeenkomen met wat je altijd hebt gedacht. Dat kan soms best oncomfortabel zijn in het begin, maar je kunt er heel goed in worden met de juiste oefeningen.
Training creatief denken
Tijdens de training Creatief Denken van Nina Hogeveen leer je in twee dagen alles over out of the box denken. De training is speciaal ontwikkeld voor hongerige professionals die hun dagelijkse werk een creatieve upgrade willen geven met slimme technieken en tools.
Definitie out of the box denken
Bij Friday out of the Box definiëren we out of the box denken als: Een manier van denken waarbij je via associatie niet voor de hand liggende ideeën bedenkt.
Waarom out of the box denken?
Als je out of the box leert denken dan vergroot je je creatief zelfvertrouwen. Wij definiëren creatief zelfvertrouwen als de overtuiging dat jij zelf goede, creatieve, innovatieve ideeën kunt bedenken en daar ook wat mee durft te doen. Barst je van het creatieve zelfvertrouwen dan voel je continue de drang om jouw out of the box idee vorm te geven. Want je bent ervan overtuigd dat dit innovatieve idee waarde heeft voor jouw organisatie.
Out of the box denken vergoot je probleemoplossend vermogen
Out of the box denken is vooral waardevol als je met problemen te maken hebt die zich niet gemakkelijk laten oplossen. In een zakelijke context kun je out of the box denken inzetten voor ontwikkeling van een nieuw product, een innovatieve dienst of een slimmer business model. Door out of the box te denken kom je zo tot creatieve inzichten en oplossingen, die je concurrent niet heeft. En dat is lekker, want zo creëer je een unieke marktpositie.
Out of the box denken vergroot je innovatiekracht
Als jij beter wordt in out of the box denken dan straalt dit af op je team en de hele organisatie. Doordat je zelf beter weet hoe je jouw gedachten omzet in creatieve concepten herken je de goede ideeën van je collega’s ook sneller. Je weet bijvoorbeeld dat ‘pas geboren’ ideeën kwetsbaar zijn. In plaats van deze ideeën meteen de grond in te feedbacken geef je ze de ruimte. Meer ideeën in teams betekent zo meer innovatiekracht voor de hele organisatie. Zo levert out of the box denken meer innovatiekracht op.
Klantcase Jumbo Maritime
Lees hoe Jumbo Maritime een innovatieve augmented reality app ontwikkelde voor het markeren van het scheepsdek voor hun gigavrachten met out of the box denken.
Hoe ‘doe’ je out of the box denken?
Out of the box denken vraagt van je om je heel bewust te worden van je eigen box en dat vervolgens te negeren. Dat is niet gemakkelijk. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om complexe problemen op te lossen onder begeleiding van externe facilitators via zogenaamde ideation workshops. Voorbeelden van ideation workshops zijn design sprints, hackathons en innovatie boosters.
Dit zijn workshops waarin je met een diverse groep betrokkenen samen verschillende oplossingen bedenkt, combineert en de beste eruit kiest. Met allerlei technieken om je uit je box te krijgen.
Zelf aan de slag? Dan geven we je hierbij drie concrete oefeningen om out of the box te leren denken.
Tips voor out of the box te denken
De beste manier om te leren out of the box te denken is door het te doen. Probeer de volgende drie oefeningen eens: de crazy eight, alter ego’s of brainwriting.
Tip 1 out of the box denken: De crazy eight
De crazy eight helpt je met out of the box denken doordat je onder tijdsdruk varianten moet bedenken voor een bestaand idee. Je dwingt je brein zo out of the box te denken.
Dit is de crazy eight in 5 stappen:
Stap 1: Pak een leeg A4-blad en vouw het drie keer zodat je acht vakken krijgt
Stap 2: Schrijf of teken jouw eerste idee in het eerste vak
Stap 3: Zet een timer op 7 minuten
Stap 4: Schrijf elke minuut een variant op van jouw eerste idee in een nieuw vak
Stap 5: Bekijk na 7 minuten jouw eerste idee plus alle out of the box variaties
Tip 2 out of the box denken: Alter ego’s
Met de alter ego techniek leer je out of the box denken door je te verplaatsen in een bekend persoon. Je hebt dan geen last meer van je eigen box. Nieuwe ideeën stromen dan vrijer.
Dit is de alter ego techniek in 5 stappen:
Stap 1: Kies een probleem en schrijf het op
Stap 2: Kies een bekend persoon zoals Beyonce of Cristiano Ronaldo
Stap 3: Schrijf de eigenschappen van jouw alter ego op
Stap 4: Bedenk nu hoe jouw alter ego dit probleem zou oplossen
Stap 5: Bekijk alle ideeën en bepaal welke de meest out of the box zijn
Tip 3 out of the box denken: Brainwriting
Brainwriting is een alternatieve manier van brainstormen. Bij brainwriting schrijven deelnemers hun ideeën op, in plaats van ze te roepen.
Nadat je een idee hebt opgeschreven geef je deze door aan je collega. Je collega voegt hier zijn idee aan toe en geeft het blad weer door aan een andere collega. Zo verrijken verschillende mensen een idee, daar wordt het idee altijd beter van.
Dit is brainwriting in 5 stappen:
Stap 1: Kies een probleem en schrijf het op
Stap 2: Schrijf jouw oplossing voor het probleem op
Stap 3: Geef nu jouw oplossing aan je collega
Stap 4: Je collega schrijft nu een nieuwe oplossing op
Stap 5: Ga door totdat je een out of the box oplossing hebt
Meer leren over out of the box denken?
Download gratis het ebook Beter brainstormen: dé ultieme brainstormgids met 101 creatieve technieken voor creatieve professionals die echt out of the box ideeën willen bedenken.
Volg de training Creatief Denken: dé training voor hongerige professionals die hun dagelijkse werk een creatieve upgrade willen geven met slimme creatieve technieken.
Leer door te ervaren. De Innovatie Booster is een energieke workshop voor ambitieuze teams die in een korte tijd meer dan 50 out of the box business ideeën willen bedenken.
Tot Friday!
Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Hij doceert aan universiteiten en is professioneel spreker over creativiteit, innovatie en ondernemerschap. Voetbal is zijn tweede liefde. Als jeugdtrainer staat hij op het veld bij Desto in Vleuten.