Als je in een traditionele sector werkt waar nieuwe gespecialiseerde partijen hun intrede doen, wat doe je dan? Topspeler in de vastgoedmarkt Van ‘t Hof Rijnland (VHR) zoekt naar manieren om onderscheidend te blijven in de markt. Door nieuwe business modellen te onderzoeken wordt een nieuwe fundering gelegd voor de toekomst.
In dit artikel kijken we met Joey Gonesh en Oedo Brandsma terug op dit business model design traject bij VHR. Een samenwerking van Sherpa en Friday out of the Box. Over hoe we nieuwe business modellen ontwerpen, wat er goed ging en wat beter kon.
Joey is als Innovatie strateeg bij het project betrokken, Oedo als Marketing strateeg. Als duo hebben ze de workshops begeleid met het directieteam en MT van VHR.
Slimme vastgoedmanagers
Vastgoed beheren en verhuren, dat is wat VHR doet. Voor grote beleggers en Verenigingen van Eigenaren. Ook wel Propertymanagement genoemd. Door panden zo optimaal mogelijk te bezetten zorgt VHR voor het optimale rendement.
En dat doet VHR slim. Hun slogan is niet voor niets ‘Smart Housing’. Met meer dan 34.000 huur- en koopwoningen in hun portfolio zijn zij met recht één van de topspelers op de Nederlandse markt. Maar dat is geen garantie voor de toekomst.
De uitdaging: nieuwe spelers op de vastgoedmarkt
De vastgoedmarkt is namelijk sterk in beweging. Nieuwe, meer digitale, spelers treden toe tot de markt. VHR staat daarom niet stil. Ze willen onderscheidend blijven, ook in de toekomst. Maar als je lang in dezelfde markt actief bent is het lastig om jezelf opnieuw uit te vinden. Dit is herkenbaar voor veel bedrijven.
Dus schakelden zij de hulp in van ervaren strategen op het gebied van marketing en innovatie.
“Joey en Oedo daagden ons uit om uit onze comfort zone te treden, zonder de realiteit uit het oog te verliezen“ aldus Bert van Lunteren, de COO van VHR.
Hoe pak je dat aan, nieuwe business modellen ontwerpen?
Het gaat hier om strategisch probleem, namelijk het versterken van het onderscheidend vermogen van de organisatie. We hebben het business model canvas als leidraad gebruikt en 3 workshops ontworpen.
In 5 stappen naar een nieuw business model
Het voordeel van business model ontwerp is dat je snel en effectief een gedragen proces van strategievorming doorloopt. Het model geeft houvast om zo’n complexe uitdaging gestructureerd beet te pakken. Je maakt betere strategische keuzes en verbetert de interne samenwerking.
Joey: “Het business model canvas legt uit hoe je als organisatie waarde creëert voor je klanten. Het invullen lijkt gemakkelijk maar is dat zeker niet. Je moet je business terugbrengen naar 9 korte zinnen. Dat terugbrengen naar de essentie levert goede inzichten en discussies op. Daarnaast kun je goed alternatieve modellen maken als je eenmaal je huidige model in kaart hebt.”
Oedo: “We hebben het programma zo opgezet dat er tussen de workshops tijd was om feedback op te halen van hun teamleiders en hun teams. Zo benutten we de wijsheid van een grote groep. De workshops zijn scherp en intensief, dus tijd voor reflectie is nodig voor de directieleden. Op deze manier krijg je echt een gedragen proces.”
Wat is jullie rol als facilitators?
Business model design vindt plaats op het niveau van directies. En directeuren denken en praten veel. Ze zijn graag aan het woord, dus je hebt ervaren strategische facilitators nodig die sterk in hun schoenen staan.
Joey: “Het is belangrijk dat je op het abstracte niveau van directies kunnen praten, maar ook door het bedrijf heen kan kijken. Een bedrijfskundige achtergrond en ervaring is dan noodzakelijk. Als je een nieuw concept wil implementeren dan heeft dit implicaties voor finance, operatie en IT. Als je dit begrijpt stel je betere vragen. En met goede vragen help je het team verder.
Faciliteren is heel wat anders dan trainen. Trainen is gericht op overdracht van kennis, faciliteren is gericht op het oplossen van concrete problemen. Het proces is minder voorspelbaar. Misschien is dat een van de redenen waarom ik het zo leuk vind. Het is lekker complex.”
Hoe werkt de dynamiek tussen 2 facilitators dan?
Oedo: ”De één is in de lead voor de werkvormen. Die geeft inspiratie, legt uit wat we gaan doen, stelt vragen, vraagt om feedback en vat samen. Maar als je midden in deze activiteiten zit ben je zo met het groepsproces bezig dat je het niet goed kunt vastleggen.
Daarom helpt de andere facilitator zoveel mogelijk met het vastleggen van de belangrijkste inzichten. Die houdt daarnaast de ruimte om van een afstand het proces te bekijken en aanvullende vragen te stellen. Dat komt de kwaliteit ten goede. Joey en ik vullen elkaar daar goed aan.”
De nabeschouwing: tevreden gevoel met kanttekeningen
We hebben een solide proces gedaan, waarbij de klant centraal heeft gestaan. Daarnaast zijn we onafhankelijk en kritisch geweest zonder de verbinding te verliezen. En dat mag soms best op scherp. Als het op enig moment niet heeft geschuurd, dan heb je niet echt wat bereikt.
Waar ben je trots op?
Joey: “Dat je zo’n directie en MT van VHR echt een stap verder kunnen brengen. Dat ze nu staan waar ze eerder niet stonden. Dat de impact, bijvoorbeeld in nieuwe aanbestedingen direct merkbaar is. Diepgang, structuur en volwassenheid dat doorwerkt in een organisatie, ook als je weg bent. Samen leg je dan een klein stukje fundament voor de toekomst van een bedrijf.”
Wat zou je volgende keer anders doen?
Oedo: ”We zouden misschien nog meer ruimte kunnen maken voor het analyseren van bestaande data. En om met klanten te spreken tijdens de workshops. Dat blijkt als huiswerkopdracht tussen de workshops door niet altijd makkelijk te realiseren voor de deelnemers.”
Fundering gestort, VHR kan bouwen
Dat plan voor een onderscheidende marktpositie? Dat ligt er. En is met enthousiasme ontvangen in de organisatie. De weg ernaartoe is uitgetekend en eerste experimenten starten. Nu bouwen maar!
Jouw business model toekomstproof maken?
Wil je net als VHR onderscheidend blijven in je markt? Plan dan een gratis innovatieconsult. Tijdens deze videocall van 30 minuten krijg je advies, tips en ideeën om jouw organisatie meer toekomstproof te maken.
Tot Friday!
Sanne Lichtendahl is is Innovatiestrateeg en partner bij innovatiebureau Friday out of the Box. Hier ontwerpt en faciliteert ze innovatieprogramma's, innovatietrainingen en creatieve conceptontwikkeling. Zij werkt o.a. voor ziekenhuizen, grote gemeenten, ICT dienstverleners en consultants. Sanne schreef in 2021 het boek 'Innovatie de baas' (S2 uitgevers)en spreekt regelmatig op events en congressen over innovatie en business creativiteit.