Alter Ego’s helpen je om verrassende invalshoeken te vinden, zoals ontwerpers dat doen. Die kijken op een bijzondere manier naar een probleem en vinden zo originele oplossingen. Iedereen kan leren denken als een ontwerper. In een serie blogs beschrijf ik elke week één van mijn favoriete creatieve technieken. Vorige week een super effectieve techniek om out-of-the-box te denken: The Creative Escape. Vandaag de Alter Ego’s; een techniek om nieuwe perspectieven te vinden, met behulp van bekende persoonlijkheden.
Creatief denken
Ik hoor vaak mensen zeggen: “Dat kan ik niet, zo creatief denken.” Wat zij niet beseffen is dat er technieken zijn om creatieve invalshoeken te bedenken. Ontwerpers hebben die technieken meestal niet nodig, omdat zij getraind zijn in ‘anders kijken’. Voor iedereen die een beetje hulp kan gebruiken bestaan er creatieve technieken, zoals de Alter Ego’s.
Alter Ego’s: hoe werkt het?
Door de bril van iemand anders naar een probleem of situatie kijken kan hele verrassende perspectieven opleveren.
Stel, je wilt groeien en moet daarvoor meer klanten werven. Met je team zet je een snelle brainstormsessie op, maar de eerste ideeën die opkomen zijn voor de hand liggend: meer zichtbaarheid op social media, meer adverteren, een promotionele actie met korting bij de eerste aankoop, etc. Niet verrassend.
Wil je voorbij die eerste voor de hand liggende oplossingen komen? Dan komen de Alter Ego’s van pas.
Zo pas je de Alter Ego’s toe
Tijdens mijn innovatieworkshops of training Design Thinking laat ik deelnemers deze techniek ervaren in de ideegeneratie fase.
Aantal deelnemers: 1-10 personen
Tijd: 30 minuten met nabespreking
Vorm: Deze techniek kun je online net zo makkelijk faciliteren als in een fysieke bijeenkomst.
Stap 1
Print een set foto’s uit van beroemdheden die tot de verbeelding spreken en een uitgesproken imago hebben. Bijvoorbeeld Cristiano Ronaldo, Beyoncé, Sherlock Holmes, Pipi Langkous, Walt Disney, Greta Thunberg en Donald Trump.
Stap 2
Alle deelnemers krijgen een eigen Alter Ego.
Stap 2
Kijk door de bril van je Alter Ego naar het probleem en bedenk oplossingen. Doe dat eerst 5 minuten individueel en vertel elkaar daarna wie je had en wat je hebt bedacht. Brainstorm vervolgens door op de ideeën die er zijn.
Alter Ego’s in actie
Door de bril van Cristiano Ronaldo ziet alles eruit als een wedstrijd. Je wilt winnen, je bent sportief, je zorgt goed voor jezelf, je ziet er goed uit en hebt een heel veel fans over de hele wereld. Nieuwe manieren van het probleem bekijken zijn dan:
- De competitie met je concurrenten zien als een voetbalcompetitie en jij wilt die beker winnen.
- Je klanten zijn je fansdus je wilt nieuwe fans creëren.
- Zorg dat je topfit bent als bedrijf en speel jezelf daarmee in de kijker.
Ideeën die daaruit voort kunnen komen zijn:
- De finale speel je tegen je grootste concurrent. Jij moet zichtbaarder zijn op social media met aantrekkelijke content en boven je concurrent staan in de Google rankings. Zet daar je energie op in.
- Je fans zijn je alles. Laat merken hoe belangrijk zij voor je zijn. Bijvoorbeeld door ze op een speciale manier te bedanken, dan worden ze vanzelf ambassadeurs.
- Een gezond bedrijf is meer dan alleen een gezonde omzet en winst. Het is ook een gezonde manier van werken en samenwerken. Laat aan de buitenwereld zien met hoeveel plezier medewerkers in jouw organisatie werken. Als team. Zo krijgen potentiële klanten sympathie voor jouw merk.
Meer alter ego’s, meer verrassende ideeën.
Vanuit het perspectief van Ronaldo heb je nu drie ideeën, maar je kunt er vast meer bedenken. En deze komen nog maar uit één perspectief. Hoe zou Beyoncé deze uitdaging bekijken? En Greta Thunberg? Als je 6 Alter Ego’s inzet heb je minstens 18 verrassende ideeën. Volgende stap: de beste ideeën verder uitwerken in concept en strategie.
De 6 denkhoeden
Deze techniek doet je misschien denken aan de methode van de 6 denkhoeden van Edward de Bono, een techniek waarbij deelnemers vanuit een bepaalde rol met bijbehorend perspectief (een kleur hoed) een voorgelegd vraagstuk bekijken. Omdat dit zo’n klassieker is en omdat de methode zo vaak verkeerd wordt ingezet, wordt dat het onderwerp van mijn volgende blog.
Nieuwe creatieve technieken leren?
Ik ben heel benieuwd naar de creatieve technieken die jij toepast. Leuk als je voorbeelden of inspiratie mailt naar fieke@fridayoutofthebox.nl. Zelf aan de slag met creativiteit en innovatie? Check dan de training Design Thinking Fundamentals of download onze ultieme gids met 101 technieken voor idee generatie voor meer inspiratie.
Tot Friday!
Fieke Sluijs is ontwerper, trainer en facilitator. Ze werkt bij innovatiebureau Friday out of Box en verschillende organisaties in de publieke en private sector. Als creatieve facilitator motiveert ze mensen creatief zelfvertrouwen op te bouwen en hun innovatieve potentieel in te zetten. Haar innovatieworkshops en trainingen zijn energiek, inhoudelijk sterk en zitten vol met visualisaties. Uit je box? Gegarandeerd!