Natuurlijk wil je graag de creativiteit en innovatie in jouw organisatie stimuleren. Je weet inmiddels dat vergaderingen niet echt helpen om de creatieve ideeën uit de hoofden van jouw medewerkers te halen. En ook de verplichte vrijdagmiddagbrainstorm levert te vaak voordehandliggende ideeën op. Wat moet je dan?
Je hebt een goede workshop nodig. De innovatiemethode design thinking leent zich hier goed voor. Want je gaat in vijf of zes korte stappen van probleem naar out-of-the-box oplossing. In deze blog lees je mijn 5 tips om van jouw design thinking workshop een concreet creatief succes te maken.
Tip #1: deel de uitdaging vooraf
Deel voor de workshop de uitdaging met jouw deelnemers. Je zet zo bij deelnemers het denken alvast ‘aan’. Hun onderbewuste kan dan alvast spelen met het vraagstuk; er ontstaan al nieuwe verbindingen in hun hoofd. En dat is fijn, want bij de start van de workshop borrelen de ideeën dan een stuk gemakkelijker op.
Wil je de deelnemers extra prikkelen vooraf? Vraag deelnemers dan om een Lightning Demo voor te bereiden. Je vraagt deelnemers dan om aansprekende oplossingen uit andere industrieën mee te nemen en te presenteren.
Toen we recent een design thinking workshop faciliteerden voor een marketingafdeling van een bekende hotelketen vroegen we de deelnemers om vooraf een inspirerende campagne te selecteren. De presentaties leverden instant inspiratie voor de rest van de workshop.
Tip #2: nodig rebel uit
Als je een rebel – niet een agressieve tijger die jouw workshop komt verstoren, maar een dwarsdenker – uitnodigt dan zul je zien dat hij of zij anders kijkt naar het probleem en de mogelijke oplossingen. Out-of-the-box kijken levert zo out-of-the-box oplossingen. Faciliteer je een workshop voor een marketingteam die een campagne wil ontwerpen? Nodig dan bijvoorbeeld iemand uit van sales. Ga je creatieve ideeën creëren met een ict-team? Nodig dan iemand uit van de operatie.
Onze diensten. Zo word je innovatie de baas.
- Innovation as a Service. Als je continue wilt blijven innoveren.
- Innovatiestrategie. Als je een goed innovatieplan wilt.
- Business model design. Als je een concurrerend business model wilt.
- Innovatiescan. Als je wilt weten hoe innovatie-volwassen jouw organisatie is.
- Innovatiecoach. Als je je innovatieteam hands-on wilt laten begeleiden.
- Innovatie Booster. Als je creatieve boost wilt geven aan je team.
- Design sprint. Als je een complex probleem in co-creatie wilt tackelen.
- Hackathon. Als je de innovatiekracht van een grote groep wilt benutten.
Tip #3: maak gedetailleerd draaiboek
Door een gedetailleerd draaiboek te maken kun je in minder tijd meer ideeën genereren. Dit komt doordat een gedetailleerd draaiboek bestaat uit veel kleine opdrachten in plaats van één grote oefening van bijvoorbeeld 45 minuten. Maar is er nog een voordeel van een gedetailleerd draaiboek: je komt professioneel over omdat je over (nou bijna dan) elke minuut hebt nagedacht. Gaat een opdracht even niet lekker? Dan heb je nog voldoende ruimte om te improviseren en zo alle creativiteit uit de groep te persen.
5 dingen die niet mogen ontbreken in jouw draaiboek zijn:
- Een agenda
- De check-in
- Voor elke creatieve oefening: het doel, de rollen, de opdrachten, de tools
- De check-out
- Tips voor jezelf als facilitator en co-facilitators
Tip #4: gebruik minimaal 3 brainstormtechnieken
Door het stapelen van meerdere ideegeneratie technieken kom je op een hoger level van creativiteit. Je gaat dan voorbij de vanzelfsprekende ideeën waardoor je waarschijnlijk meer out-of-the-box oplossingen krijgt tijdens de workshop.
Start bijvoorbeeld eerst met een braindump waar je alle ideeën op een post-it schrijft die al in het brein van de deelnemers zitten. Ga daarna aan de slag met Alter Ego’s waarbij je door de bril van iemand anders naar een probleem of situatie kijkt. Als laatst gebruik je Brainwriting als creatieve techniek. Je bedenkt dan in stilte ideeën door elkaars ideeën als inspiratie te gebruiken.
Wil je meer inspiratie voor meer creatieve technieken? Download dan onze gids met 101 creatieve technieken voor ideegeneratie.
Tip #5: gebruik veel visualisaties
Wist je dat mensen beelden beter onthouden dan tekst? Onderzoek van Matthew Dunn toont aan dat afbeeldingen 6x-600x sneller verwerkt worden dan woorden. Dus wil je blijvende impact maken met je workshop, dan helpt het om zoveel mogelijk visualisaties te gebruiken. Laat de visualisaties op verschillende manieren terugkomen in je design thinking workshop. Maak gebruik van visuele technieken zoals Storyboard & Crazy 8 . Deze technieken dwingen je om te visualiseren wat zorgt voor meer creativiteit en extra detail in je oplossingen.
Oefenen maar!
Je weet nu wat je moet doen om van jouw volgende design thinking workshop een creatieve explosie te maken. Zoals bij veel dingen, word je beter door veel te oefenen. Lekker aan de bak dus. Ik wens je veel succes! Wil je toch liever professioneel leren faciliteren? Check dan onze trainingen Innovatieworkshops faciliteren Fundamentals & Advanced.
Tot Friday!
Nina Hogeveen is innovatieprojectmanager bij Friday out of the Box. Na haar studie Business Innovation heeft zij eerst als pionier in de Agri & Food sector gewerkt. Nu zet ze haar talent breder in en helpt ze innovatieconsultants met haar creatieve blik, faciliteerskills en inspirerende content. Nina kan daarnaast heerlijk hockeyen.