De Blue Ocean Strategy (BOS), of te wel de blauwe oceaan strategie is een strategische organisatiebenadering waarbij je focust op het benaderen van nieuwe markten.
Met de Blue Ocean strategie kies je er als bedrijf bewust voor om niet de concurrentiestrijd aan te gaan op bestaande markten. Je richt je op nieuwe markten waar zeer weinig tot geen concurrentie is: de blauwe oceanen. Een blauwe oceaan is dus een metafoor voor nieuwe marktruimte. Het is een kans om te innoveren en je marktpositie te versterken. Ontdek de blauwe oceanen tijdens het ontwikkelen van een innovatiestrategie.
Waarde-innovatie: de grondslag van de Blue Ocean Strategy
Het Blue Ocean concept is ontwikkeld om bedrijven te helpen hun eigen niet-bestaande markt te vinden. Het doel van de strategie is om zoveel mogelijk waarde te creëren, zowel voor jouw organisatie als voor je klanten. Je stelt dus niet de concurrentie centraal, maar de klant. De organisatiebenadering wordt daarmee gedreven door factoren die een duidelijke toegevoegde waarde bieden aan klanten.
Rode oceanen vermijden
Veel bedrijven opereren onder hevige concurrentie en doen er alles aan om marktaandeel te winnen. Deze verzadigde markt waar gestreden wordt om marktaandeel en winst staat bekend als de ‘red ocean’. Deze rode oceanen raken steeds voller met aanbieders, waardoor winsten en groei worden geremd.
Groeipotentie in blauwe oceanen
Een blauwe oceaan is een omgeving waarin je echt waarde kan creëren voor je klanten en waarin je je marktpositie kan versterken. Niet door met anderen te concurreren, maar door marktruimte te creëren. Deze nog niet bekende markten zijn volledig onaangetast door concurrentie. Met het betreden van nieuwe markten creëer je automatisch ook nieuwe vraag. Dit biedt kans op groei en snelle winstgevendheid.
Voorbeelden Blue Ocean Strategy
Uber heeft de Blue Ocean Strategy goed toepast. Uber begon met het aanbieden van taxiritten met gelicenseerde chauffeurs. Vervolgens is Uber is uit deze ‘red ocean’ gestapt door een platform te creëren waarbij particulieren zichzelf beschikbaar kunnen stellen als taxichauffeur. Een ander voorbeeld is iTunes van Apple. iTunes maakte het voor het eerst mogelijk dat luisteraars losse nummers van artiesten konden kopen, in plaats van het hele album te moeten aanschaffen.
De 6 principes van de Blue Ocean Strategy
De Blue Ocean Strategy focust zich op zes principes die élk bedrijf kan toepassen om succesvol tot nieuwe kansen te komen:
- De herdefiniëring van marktgrenzen
- Kijk naar het brede perspectief ‘’the big picture’’
- Kijk verder dan je huidige vraag en aanbod
- Het idee moet een toegevoegde waarde bieden voor de klant
- Overwin de belangrijkste organisatorische hindernissen
- Integreer de uitvoering in de strategie
Voordelen Blue Ocean Strategy
De Blue Ocean Strategy kan op verschillende manieren in jouw voordeel werken. Zo helpt deze krachtige strategietool je bij het herkennen van kansen. Je ontdekt nieuwe markten, waardoor je nieuwe waarde gaat creëren. Ook ontwikkel je nieuwe vraag van consumenten. Dit verhoogt de kans op groeipotentieel waardoor ook je winstgevendheid zal toenemen. Met de Blue Ocean Strategy onderscheid jij je van de rest van de aanbieders waardoor je een grote voorsprong neemt.
Het kan echter best wel een uitdaging zijn om een innovatiestrategie te ontwerpen, om out-of-the-box ideeën te bedenken en/of onbenutte markten te identificeren.
Hulp nodig?
Tot Friday!
Eline de Graaff is Jr. Business Innovator bij Friday out of the Box. Met haar passie voor innovatie en taal, houdt ze zich het liefst bezig met het schrijven van out of the box content. Ook ondersteunt ze in klantprojecten en volgt ze de masteropleiding Projectmanagement. Tijd om van het leven te genieten is er ook, als foodie én fanatiek sporter!