Vorige week sprak ik een directeur van een snelgroeiend familiebedrijf. ‘We zijn nu marktleider, maar onze concurrenten beginnen ons in te halen. Ik wil sneller nieuwe producten ontwikkelen, maar mijn innovatieteam gaat mij niet snel genoeg.’
Businesscases
Toen ik hem vroeg naar zijn innovatie-aanpak vertelde hij dat hij werkte met een innovatiefunnel, zijn teamleden een eigen budget hadden en een eigen creatieve ruimte. Dichtgetimmerde businesscases zouden ervoor zorgen dat ze alleen projecten oppakken die toegevoegde waarde opleveren voor de klant én het bedrijf.
Na 5 verdiepende vragen pakte ik een whiteboardstift en schreef met grote letters: BANGERIKEN. ‘Scheld je ons uit?’ vroeg hij verontwaardigd. ‘Nee’, zei ik bloedserieus. Integendeel.
Bangeriken
‘Ik denk dat je jouw innovatieteam moet gaan zien als een stel bangeriken. Ik weet dat dit niet echt empowerend klinkt, maar als ik jouw verhaal zo hoor dan zat jouw innovatieteam in het begin vol passie en energie. Ze hadden lef en namen risico’s. En dat werkte.
‘Nu zijn ze bang. In plaats van levendige brainstormsessies, spannende prototypes en inzichtvolle klantgesprekken geven ze nu de voorkeur aan nog meer desk research, lijvige rapportages en bangmakende business cases. Hun creatief zelfvertrouwen heeft een knauw gehad.
De redder
‘Hoe krijg ik ze weer in de creatieve versnelling?’ vroeg hij. ‘Met een redder’, zei ik. ‘Weet je nog toen jij Max leerde fietsen?’ ‘Ja.’ ‘Hoeveel zelfvertrouwen had hij toen hij de eerste keer zonder zijwieltjes de bosjes ingescheurde?’ ‘Weinig, hij moest huilen en wilde niet meer.’ ‘Precies! En wat deed jij?’ ‘Ik moedigde hem aan en na enig aandringen deed hij het opnieuw.’ En?’ Na 6 pogingen en 2 schrammen verder lukte het. Hij was zo trots!’
‘Precies! Jij was de redder van Max en het lukte om 3 redenen. Allereerst vertrouwde Max jou omdat jij zelf kon fietsen. Je had autoriteit. Ten tweede maakte je de uitdaging kleiner. Max hoefde niet te kunnen fietsen, hij moest het 6 keer proberen. En als laatste geloofde jij in hem toen hij moeite had om nog in zichzelf te geloven.’
Faalbewijs
Bange innovatieteams zijn als Max. Ze hebben ook een redder nodig. Iemand die het al een keer gedaan heeft. Iemand die hen op een positieve manier uitdaagt risico’s te nemen. En hen aanmoedigt om dit elke keer weer te doen. Zelfs als ze een schrammetje oplopen.
Als ik innovatieprogramma’s ontwerp, besteed ik hier extra aandacht aan. Want falen is de enige weg naar succesvolle producten. Goede redders helpen innovatieteams dan ook om elke maand hun faalbewijs te halen. Wat dat is? Een bewijs van risicovol gedrag. Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een lijst met alle mislukkingen en dus geleerde lessen. Een 10 keer betere voorspeller van innovatiesucces dan de bangerikversterkende businesscase.
‘Oke Joey, stoer verhaal en jij bent ondernemer. Maar even eerlijk: ben jij nog ergens bang voor?’ Twijfelend liep ik naar het whiteboard en schreef de cijfers van 1 tot en met 5 onder elkaar.
Ik vrees van wel…
Wil je ook zonder zijwieltjes innoveren? En meer weten over onze lefversterkende innovatieprogramma’s?
Neem dan contact op.
Tot Friday!
Joey Gonesh MBA is oprichter van strategisch innovatiebureau Friday out of the Box. Als Innovatiestrateeg ontwerpt hij superslimme strategische innovatieprogramma’s die de concurrentie buiten spel zet. Dat is niet gek, want in zijn vrije tijd is Joey fanatiek jeugdvoetbaltrainer.