Ik sprak vorige week een innovatiemanager van een supergaaf online retailbedrijf. Haar hybride innovatieteam bestond uit 5 leden van verschillende afdelingen. Zij wilde een vast team opzetten omdat het maar niet lukte om succesvolle producten te lanceren. Ze dacht dat een dedicated innovatieteam sneller zou leren en dus presteren. Slimme dame.
Wat de innovatiemanager lastig vond was de selectie van haar team. Wie moesten erin? Wie eruit? Hoe herken je innovatietalent? Je weet het misschien niet maar ik ben naast innovatiestrateeg enthousiast jeugdvoetbaltrainer. En haar verhaal deed me denken aan het selecteren van talentvolle voetballers. En hoe ik dat nu compleet beter doe dan 5 jaar geleden.
Dansende dribbelaars
Vroeger selecteerde ik, na 2 selectietrainingen, de vaardige voetballers of zoals ik ze noem dansende dribbelaars. Wat bleek? De dansende dribbelaars bleken slechte verliezers, matige teamspelers en mopperende ontvangers van feedback. We verloren vaak en dik.
Tegenwoordig test ik spelers eerst op wendbaarheid, sprintsnelheid, explosiviteit, balcontrole en coördinatie. Scoren ze hoog? Dan begint een stageperiode van 6 weken waarin ze meetrainen en oefenwedstrijden spelen. Ik kijk dan of ze kunnen samenwerken en of ze iets doen met mijn feedback. Zitten ze in mijn top 5? Dan selecteer ik ze. We spelen nu 2 niveaus hoger dan vorig jaar.
Mentaal sterke motoren
Kijk, innovatietalenten zijn naar mijn mening mentaal sterke motoren. Ze moeten in hun team gedurende een langere tijd continue nieuwe (product)ideeën bedenken, testen en opschalen. Veel ideeën mislukken. Dat betekent dat innovatietalenten, naast hun specifieke expertise, willen leren en echte teamspelers zijn.
Betere brainstormers
Betere brainstormers zijn als de dansende dribbelaars. Ze zien er creatief uit, maar leveren het team te weinig innovatiepower op. Wees slim en laat potentiële innovatietalenten eerst een aantal objectieve creativiteitstesten doen. Scoren ze hoog? Laat ze 3 maanden stagelopen. Observeer of ze kunnen verliezen, snel leren en teamspelers zijn. Selecteer dan pas definitief.
Terug naar de innovatiemanager. Ik vroeg haar: “Wil je dansende dribbelaars of mentaal sterke motoren?” “Hoezo?! Ik wil een winnend innovatieteam. Simpel.” “Dan heb je mentaal sterke motoren nodig.” “Ja maar welke testen kan ik daarvoor gebruiken? Dat heb jij vast vaker gedaan.”
Slimme dame;)
Meer weten over superslimme innovatieprogramma’s en hoe je beter jouw innovatietalenten kunt herkennen? Neem dan contact op.
Tot Friday!
Joey Gonesh MBA is oprichter van strategisch innovatiebureau Friday out of the Box. Als Innovatiestrateeg ontwerpt hij superslimme strategische innovatieprogramma’s die de concurrentie buiten spel zet. Dat is niet gek, want in zijn vrije tijd is Joey fanatiek jeugdvoetbaltrainer.