Strategische besluiten nemen is lastiger dan je soms denkt. Welke markt? Welk product? Welke kans? Welke technologie? Hoeveel klanten? Willen we wat de baas zegt, of wat je zelf denkt. Als je niet uitkijkt verzanden strategische besluiten in goedbedoelde strategische welles-nietes discussies. Dus wat doe je dan?
Strategische besluiten zijn sterk wanneer is er draagvlak is, er op basis van gecheckte informatie besloten wordt en het besluit een beetje pijn doet.
De besluittrap
Daarom heb ik een slimme methode ontwikkeld waarmee ik teams faciliteer om sneller te beslissen: de besluittrap. De besluittrap is een reeks van drie logische oefeningen waarmee je elk strategische besluit 10x sneller maakt.
Ik mocht recent een team begeleiden van een middelgroot bedrijf. Elk teamlid zag andere kansen: het ging van AI, naar platform gedreven businessmodellen naar ‘customer centricity’. Ze kwamen er niet uit. Tijd voor mijn besluittrap dus.
Trede 1: maak het kraakhelder
Om goede besluiten te nemen moet je eerst begrijpen welke opties je hebt. Dus vroeg ik alle leden om hun beste optie op 1 a4 te schrijven. Ik hing de a4’tjes op, en presenteerde ze aan het team. Als iemand een vraag had, schreef ik het antwoord er meteen bij. De opties waren nu, voor iedereen, kraakhelder.
Trede 2: anoniem stemadvies
Vervolgens mochten alle teamleden zelf een stemadvies uitbrengen door hun top 3 anoniem aan mij door te geven. Waarom anoniem? Omdat ik niet wilde dat teamleden elkaar zouden beïnvloeden. Nadat ik elk a4 had voorzien van het juiste aantal rode stemstickers zag je het meteen: we hadden nu gezamenlijke top 3.
Trede 3: de beslisser beslist
Toen werd het spannend. Het ene teamlid was teleurgesteld omdat zijn optie niet bij de top 3 zat. De andere juist enthousiast omdat hij een top 3’er was. Het was tijd om de beslisser in zijn rol te zetten introduceren. “Directeur, wil jij jouw definitieve keuze bekend maken?”. De directeur liep snel naar de a4’tjes en legde uit waarom hij de keuze maakte voor nummer 1, en niet nummer 2 of 3. Door de uitleg van de directeur zag je de spanning plaatsmaken voor draagvlak. Bye bye weerstand.
Overtreffende trap
Nu dit team wist in welke markt ze wilden winnen, wisten ze ook welke producten ze nog moesten ontwikkelen. Dus was het tijd voor de overtreffende trap: een slim innovatieprogramma waarmee ze in rap tempo nieuwe producten ontwikkelen voor hun klanten.
Wil je meer weten over onze visie op slimme innovatieprogramma’s? Neem dan contact op.
Tot Friday!
Nina Hogeveen is innovatieconsultant bij Friday out of the Box. Met haar strategische blik ontwerpt ze resultaatgerichte innovatieprogramma’s voor klanten die willen winnen.