fbpx

Geen tijd, toch innoveren

door | 1 december 2023 | Innovatiestrategie

Leestijd: 2 minuten

Vorige week sprak ik een directeur van een middelgroot bedrijf over mijn favoriete onderwerp: strategische innovatieprogramma’s. Dat zijn slimme combinaties van projecten waarmee je sneller business ideeën ontwikkelt, test en opschaalt. Maar dan gericht op de langetermijndoelstellingen. Je kent ze: meer omzet, meer winst, minder concurrenten. 

”Ja, veel vergaderingen”
Toen ik hem vroeg wat zijn belangrijkste probleem was, zei hij: “Tijd.” Ik werd meteen nieuwsgierig en dan ga ik van die lastige vragen stellen: ”Tijd van wie? Tijd wanneer? Tijd waarvoor?” Hij: “Nou gewoon, tijd voor de projecten.” “We zijn geen Apple, Amazon of een ASML van hier om de hoek.” Mijn nieuwsgierigheid ging door het dak! “Hoe pak je jouw innovatieprogramma nu dan aan?”, vroeg ik. “Gedelegeerd naar de lijn.” “En, levert het wat op?” “Ja, veel vergaderingen”, glimlachte hij. “Zij hebben ook geen tijd.”

1-4-12
Genoeg gevraagd, genoeg geluisterd. Ik liep naar het whiteboard, veegde het snel schoon en schreef groot de cijfers 1-4-12 op. “Mooi handschrift, maar wat bedoel je daarmee?”. ”Als je wilt dat de tijd van jouw medewerkers meer innovatieproductiviteit oplevert, doe dan het volgende:”

Kies 1 innovatieproject
Als je kiest voor 1 innovatieproject, dan geeft dat meer focus. En meer focus betekent meer resultaten en dus kom je dichter bij je strategische doel. 

Formeer een team van 4 medewerkers
Met een multidisciplinair team van 4 medewerkers heb je verschillende perspectieven. Dus kan je creatievere business ideeën ontwikkelen. 

Organiseer 12 wekelijkse workshops
Met 12 wekelijkse workshops ontwikkel je een stabiele innovatiehartslag. Workshops zijn namelijk echte productiviteitsbommen. En 3 maanden is te overzien. 

“Hmm, interessant idee”, zei hij. “Heb je dit soort programma’s vaker gedaan?”. 

“Ja, heb je nog even tijd?”.

Tot Friday!

Joey Gonesh MBA is oprichter van strategisch innovatiebureau Friday out of the Box. Als Innovatiestrateeg ontwerpt hij superslimme strategische innovatieprogramma’s die de concurrentie buiten spel zet. Dat is niet gek, want in zijn vrije tijd is Joey fanatiek jeugdvoetbaltrainer.