Stel je voor. Je bent directeur van een bedrijf. En je oude bedrijfsmodel is niet langer levensvatbaar. Klanten willen je producten en diensten niet meer of steeds minder en de concurrentie neemt elke kwartaal toe. Het business model canvas kan een strategische tool zijn waarmee jij jouw business opnieuw lanceert. In dit artikel leg ik je uit wat het business model canvas is en hoe je het kunt gebruiken om waarde te creëren.
Wat is het Business Model Canvas?
Het business model canvas is een innovatie tool ontworpen door Alexander Osterwalder. Je kunt business model canvas gebruiken om:
- Je business model te beschrijven
- Je business model uit te leggen
- Je business model te ontwerpen
- Je business model te innoveren (bijvoorbeeld in een design sprint of ideation sessie)
Figuur 1: het business model canvas
Business Model Canvas: negen bouwblokken
Het Business Model Canvas bestaat uit negen bouwblokken.
Klantsegmenten
Welke klantgroep(en) wil je bedienen? Wat zijn de behoeften per klantgroep?
Waardepropositie
Welke onderscheidende waarde lever je aan je klant? Welk probleem los jij voor ze op? Met welke combinatie van producten en diensten vervul je de klantbehoefte?
Kernactiviteiten
Welke activiteiten zijn essentieel om jouw waardepropositie te ontwikkelen en te versterken? Hoe ga je nieuwe klanten binnenhalen en bestaande klanten onderhouden?
Kritische bronnen
Wat heb je nodig om je waardepropositie te kunnen leveren? Denk aan gebouwen of IT infrastructuur.
Kritische partners
Je hoeft niet alles zelf te doen. Want samenwerken is het nieuwe concurreren toch? Dus kun je een afweging maken tussen wat je uitbesteed en wat je zelf wilt doen.
Kostenstructuur
Waar zijn je belangrijkste kosten die linken aan de kernactiviteiten, je kritische bronnen of je partners?
Inkomstenstromen
Welke prijsstructuur kies je? Ga je voor vaste prijzen of voor maatwerkprijzen. Of wil je liever je diensten in abonementsvorm aanbieden. Denk ook na of je meerdere stromen van inkomsten kunt bedenken. Hier wordt je business model robuuster van.
Klantrelaties
Elk klantsegment heeft bijzondere behoeften. Wil je ze jouw product of dienst liever persoonlijk leveren of kies je bewust voor een digitale (self-service) oplossing?
Kanalen
Via welke kanalen blijven klanten op de hoogte en kunnen ze jouw producten of diensten kopen? Op welke manier ervaren zij jouw waardepropositie het beste?
Het bedrijfsmodel van Amazon.com
Figuur 2: Business Model Canvas van Amazon.com
Op de website vervelogic.com vond ik het business model van Amazon. Amazon is de grootste online retailer van de wereld. Amazon is opgericht in 1994 door CEO Jeff Bezos. Dit is niet altijd het geval geweest. Integendeel, ooit was amazon niets meer dan een online boekenhandel.
In figuur 2 zie je het business model van Amazon. Het succes van Amazon is de diversiteit in het business model die met elkaar interacteren. Via het business model worden op een creatieve manier producten en diensten geleverd aan een variatie van klanten: consumenten, wederverkopers, startups en bedrijven en content makers.
Het business model van Amazon is gericht op schaal. Producten hebben een kleine winstmarge. Consumenten worden aangetrokken door een goedkope prijs. Amazon prikkelt klanten extra met het Amazon Prime lidmaatschap. Deze business model innovatie geeft klanten voor $119 dollar per jaar toegang tot Amazon Prime Video, gratis verzending en exclusieve deals op Amazon Prime Day. Amazon Prime heeft 100 miljoen leden.
Voor retailers is Amazon interessant omdat ze gemakkelijk hun producten kunnen verkopen via het Amazon platform. Het business model van Amazon genereert een extra inkomstenstroom met de verkoop van eigen hardware zoals de e-reader Kindle.
Business model canvas: aan de slag
Het kan niet anders dan dat het business model van Amazon je inspiratie geeft om je eigen business model te maken. Dus doe die oogkleppen af. In je zoektocht naar nieuwe, verrassende, out of the box business modellen helpen ze je niet verder.
- Download het business model canvas en print deze uit op A1 of A0 formaat. Hang de poster op aan de muur, pak een stapel post its en een sharpie.
- Denk als een design thinker en start bij je klantsegment. Vul dan je waardepropositie in. Ga dan naar de klantrelatie in en bedenk dan je ideale kanalen. Vul daarna de overige blokken in.
- Doe drie stappen terug en bekijk het geheel. Klopt het? Maak aanpassingen en ga dan wat anders doen. Je eerste concept is klaar.
- Organiseer een brainstorm sessie of design thinking workshop waarin je met anderen jouw business model bespreekt, bediscussieerd en vernieuwd. Laat deze sessie professioneel faciliteren door bijvoorbeeld een innovatiecoach. Hij of zij weet hoe je creatieve ideeën uit een groep haalt en vertaalt naar baanbrekende business modellen. Je business model is nu klaar.
- Hoe stom het ook klinkt, je bent nog maar pas begonnen. Je denkt dat je een goed business model hebt, maar je weet het niet. Dus is het tijd na te denken over het testen of valideren van je business model. Vraag ook hierbij hulp van een expert. Je denkt misschien dat dit je geld kost, maar uiteindelijk bespaart het je kosten. Er is namelijk niets zo duur als producten en diensten ontwikkelen die niemand wil hebben.
Samengevat
- Het business model canvas is een innovatietool om je business model te beschrijven, vertellen, te ontwerpen of te innoveren. Het is een strategische tool die directeuren helpt om een kristalheldere visie te vormen op hun organisatie.
- Het business model canvas bestaat uit negen bouwblokken die elkaar, mits goed op elkaar afgestemd, versterken en zo je business model uniek maakt.
- Het business model canvas is vooral krachtig als je deze in een meerdere iteraties verbetert op basis van feedback van collega’s of ervaringsdeskundigen.
- Je kunt vandaag starten door het business model canvas in te vullen.
Heeft dit artikel je verder geholpen? Like of laat een bericht achter.
Wil je weten hoe je met het business model canvas meer kunt winnen in jouw markt?
Dan neem je toch gewoon contact op. Wij brengen je verder dan een goed idee.
Tot Friday!
Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp.