Terug

Hoe Jumbo Maritime innoveert in een branche die niet even z’n koers verlegt

Business experiment design
Conceptontwikkeling
Innovatiestrategie

Uitdaging

Jumbo Maritime is al meer dan vijftig jaar een toonaangevende vervoerder van zware zeeladingen. Een van de meest complexe processen binnen hun werkzaamheden is deckmarking: verankeringspunten markeren, zodat die correct op het dek worden gelast. Pas dan kan zware vracht veilig worden geladen. Dit handmatige proces, waar een blauwdruk en meetlint aan te pas kwamen, was tijdrovend, duur en foutgevoelig. Dit kon en moest efficiënter en betrouwbaarder. Doel? Kosten besparen en fouten minimaliseren.

Innovatieprogramma | De Jumbo Maritime | Friday out of the Box

Resultaten

Snelle productontwikkeling
Dankzij mixed reality en de HoloLens is het deckmarking-proces een stuk efficiënter geworden. Dit levert niet alleen tijdwinst op in de haven, maar bespaart ook operationele kosten. Door een holografische blauwdruk op het dek te projecteren, is de kans op meetfouten drastisch verlaagd – zélfs onder lastige weersomstandigheden. Jumbo heeft wereldwijd patent aangevraagd voor deze unieke toepassing. Daarmee is het bedrijf een pionier in in de maritieme sector.

High performing innovatieteam
Door leren en proberen, vallen en opstaan heeft het innovatieteam onder onze begeleiding de hightech deckmarking-toepassing ontwikkeld. Teamwork om trots op te zijn!

Betrokken stakeholders
In ideegeneratie-workshops ontwikkelden multidisciplinaire teams innovatieve oplossingen. De directie selecteerde uiteindelijk het deckmarking-idee.

'Door het gebruik van mixed reality brengen wij onze processen en dienstverlening aan de klant een belangrijke stap verder. Dit is de eerste keer dat zo’n high-tech oplossing wordt ontwikkeld voor deze kritieke stap in ons proces. Wat tot slot helemaal gaaf is om te zien is hoe ons bedrijfsbelang, de techniek en het proces om daar te komen perfect samen komen en we met Friday out of the Box hele concrete resultaten bereiken.'

Ralph Jansen
Application Manager, Jumbo Maritime

Aanpak

We gebruikten beproefde innovatiemethoden zoals Design Thinking, Lean Startup en Agile. In intensieve workshops ontwierpen multidisciplinaire teams allerlei oplossingen. De directie koos uiteindelijk het deckmarking-idee. Next up: de HoloLens-software ontwikkelen, in meerdere korte sprints. Na zo’n honderd tests wereldwijd, konden we de oplossing succesvol op de werkvloer implementeren. Innovatieconsultant Joey Gonesh gaf betrokken begeleiding en coaching aan het innovatieteam, en had de projectmanagement-touwtjes in handen.


Ook impact maken?
Neem contact op met innovatiestrateeg Sanne en ontdek wat we samen kunnen bereiken.

Sanne Lichtendahl

Sanne Lichtendahl

Partner en innovatiestrateeg

Benieuwd naar onze aanpak?

Plan een call met Sanne
Maak een afspraak