Hoe VB-Airsuspension gas geeft op productontwikkeling
Uitdaging
VB-Airsuspension is een toonaangevend ontwikkelaar en leverancier van luchtveersystemen voor bestelwagens, campers en ambulances. Het bedrijf heeft een stevige nummer 1 positie. Maar doordat ze zo druk zijn met het leveren aan klanten, is er minder tijd en capaciteit om te focussen op de toekomst van voertuigdynamica. Daar ziet CEO Gerald Molenveld een kans. Met een snel innovatieproces en een zelfstandig opererend innovatieteam wil hij de concurrentie voorblijven.
Resultaten
300% snellere productontwikkeling
Met een scherpe innovatiestrategie selecteerden we de innovatieprojecten met het grootste concurrentievoordeel. En door gericht aan één project te werken zonder afleiding, boeken we 3 keer sneller resultaat.’ Het bewijs? Gen 5 wat in 6 sprints is afgerond.
High performing innovatieteam
Elke week ontwikkelt het team diepgaandere expertise. Ze voeren zelfstandig klantonderzoek uit, vertalen inzichten razendsnel naar productontwerp en ontwikkelen betere testmethoden. Er ontstaat een lerend, resultaatgericht team dat doorgaat waar anderen stoppen.
Actief stakeholdermanagement
Elke 2 weken presenteert het innovatieteam hun innovaties aan collega’s. Dit zorgt voor enthousiaste en betrokken collega’s die mee gaan doen. Daarbij zet het team Sales actief in voor wekelijkse klantinterviews, de directie prioriteert elke 6 weken het werk en via strategische communicatie blijft iedereen aangehaakt.
Ons nieuwe product innovatieteam werkt momenteel aan een veelbelovend nieuw concept. De prettige en professionele samenwerking met Friday out of the Box in het innovatieprogramma “Lift Up” heeft geresulteerd in focus op en versnelling van onze strategisch productontwikkeling. We zien daarnaast dat de methodes en technieken die toegepast worden door het innovatieteam ook aanstekelijk werken voor de rest van de organisatie en ook daar ook voor versnelling beginnen te zorgen.
Jeroen Kouwenberg
OEM & Business Innovation Manager VB-Airsuspension
Aanpak
Strategisch innoveren vraagt om structuur, ritme, focus en skills. Daarom ontwikkelden innovatiestrateeg Joey Gonesh en innovatieconsultant Doris Hoefnagels een innovatieprogramma van 1.5 jaar volgens de Friday out of the Box Heartbeatmethode: elke week op locatie.
We werken met het innovatieteam aan 10 business innovation skills. We observeren en geven directe feedback: kunnen teamleden daadwerkelijk toepassen wat ze geleerd hebben? Maar we pakken zaken ook samen op, zoals het analyseren van klantinterviews.
Wij houden het team continu in de actiemodus. En via verslaglegging en herbruikbare content voor de VB-Academy borgen we alle kennis.
Binnen deze sector innoveerden we ook met:
Boskalis, BPD, Demaco, Heembouw, VB-Airsuspension, Waterkracht