Meer dan 24.000 online beoordelingen en een gemiddeld cijfer van 9.3. Is er een bedrijf dat zó hoog scoort? Jazeker: Coolblue. Een bedrijf met een eigen, herkenbare stijl. Ze gebruiken effectieve, toffe slogans en zijn gewoon wie ze zijn. Kortom: Coolblue is ook echt cool. Hoe komen ze aan dat imago? En hoe kan jij dat inzetten in je eigen bedrijf? Vijf tips.
Blijf dicht bij jezelf
Ook al klinkt het als een cliché, het blijft belangrijk: jezelf blijven. En dat zijn ze bij Coolblue. Coolblue is groot geworden door te communiceren zoals ‘gewone mensen’ dat doen. Pieter Zwart noemt zichzelf geen CEO, maar eindbaas. En toen hij een nieuwe secretaresse nodig had, kopte de vacaturetekst met de titel ‘wij zoeken een Pieter Manager’. Daarnaast doet Coolblue er alles aan om elke dag een beetje beter te worden, stap voor stap. Niet mekkeren, gewoon aan de slag gaan.
Dat kan jij ook. Zit je vast in je creatieve proces? Ga rond de tafel zitten en denk na over nieuwe strategieën die leiden tot innovatie. Probeer iets nieuws uit zoals design thinking. Focus je daarbij niet op het resultaat, maar op het proces. Wees niet bang om met ‘gewone’ ideeën te komen, gooi ze eruit. Grote kans dat dat juist zal aanslaan bij je klanten.
Wees dynamisch
Coolblue werkt in één van de snelst veranderende markten van dit moment. Om succesvol te blijven, moeten ze wel meegaan in die dynamiek. Dat doen ze door kritisch te blijven en altijd een top tien paraat te hebben van zaken die beter kunnen. En door te blijven bewegen. Stel je een trap voor: jij wil naar die top. Dat lukt alleen door iedere keer weer een nieuwe stap te zetten. Misschien is het een steile trap en val je af en toe. Dat maakt niet uit. Je komt alleen boven door het iedere keer opnieuw te proberen.
Zo werkt het ook voor je denkproces. Door telkens vast te blijven zitten, kom je niet verder. Wil je echt innoveren, blijf dan in beweging. Door je dynamisch en flexibel op te stellen en te leren van je fouten, creëer je ruimte voor nieuwe ideeën.
Wees persoonlijk
Geen enkele klant vindt het fijn om een nummer te zijn. Behandel je klanten dus ook als mensen. Mensen zijn onderling ook niet koud en zakelijk tegen elkaar, dus wees niet bang voor een beetje humor. Dat zijn ze bij Coolblue zeker niet. Als je ooit een pakketje van ze hebt ontvangen, weet je dat er altijd leuke grappen en humoristische teksten op staan. Denk bijvoorbeeld aan de ‘tips voor extra uitpakpret’. Of de doosjes waarmee jij (of je kind) een Coolbluewinkel kunt knutselen.
Daarnaast is ook persoonlijke communicatie belangrijk. Zo waren mijn oordopjes ooit stuk. Eén mailtje verder en er lag een ansichtkaart van Coolblue op mijn deurmat. “Sorry man, je krijgt nieuwe oordopjes.” Supertof.
Kortom: een persoonlijke benadering is belangrijk. In onze fuck-ups worden we ook wel eens persoonlijk.
Blijf eigenzinnig
Wie onthoud jij het beste? Een meningloze persoonlijkheid of een uitgesproken karakter? Juist. Wees dus niet bang om eigenzinnig te zijn, inclusief een menselijk randje.
De medewerkers van Coolblue hebben vaak een nét iets te gezellige vrijdagmiddagborrel of een potje tafelvoetbal met schreeuwende medewerkers. Dat maakt ze authentiek. Als je bedrijf altijd maar zakelijk, formeel en strak is, blijft je innovatie dat ook. Laat alle formaliteiten dus af en toe gerust even voor wat ze zijn, dat komt je projecten alleen maar ten goede.
Streef altijd naar het beste
Coolblue heeft een bijzondere slogan: ‘gewoon verwonderen’. Dat lijkt een tegenstelling, maar het geeft aan dat verwondering er voor altijd bij hoort. Oftewel: het is hun doel om ervoor te zorgen dat het allerbeste de standaard is. Dat doen ze door alle bovengenoemde tips toe te passen. Neem dus geen genoegen met een zeven, maar streef altijd naar een negen (of nog liever: een tien).
Nu weet je hoe je met jouw bedrijf net zo Cool(blue) kunt zijn.
En mocht je nu denken: “Maar mijn bedrijf is niet zo hip en mijn klanten hebben geen behoefte aan een grapje”….
Think again.
Tot Friday!
Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp.