fbpx

Creatieve technieken voor online idee generatie

door | 7 oktober 2020 | Coronaproof innoveren, Idee generatie

Leestijd: 5 minuten

Thuiswerken is here to stay. Met alle nadelen van dien. Het aantal spontane ontmoetingen neemt af. En daardoor ook de creatieve oplossingen die ontstaan tijdens spontane gesprekken. Gelukkig kun je dit online prima organiseren. Ook zonder geavanceerde applicaties. Lees in dit artikel 5 tips voor online idee generatie.

Veel ideeën

Ideation of idee generatie is eigenlijk niets anders dan ideeën bedenken. En we hebben in deze tijd van onzekerheid en crisis veel ideeën nodig. Alle geniale oplossingen beginnen met een creatief idee. Hoe meer je er hebt, hoe kwalitatiever ze worden.

Meer uitdagingen

Welk business model heb je nodig om relevant te blijven in de toekomst? Hoe houd je de productiviteit van je teams op peil? En welke digitale keuzes maak je? Er zijn veel creatieve technieken om met teams innovatieve ideeën te genereren voor deze uitdagingen. Online vraagt dat om een andere aanpak.

Online of fysieke idee generatie? De verschillen

Het belangrijkste verschil tussen online idee generatie (remote ideation) en de fysieke vorm is dat de deelnemers en facilitators niet in dezelfde ruimte aanwezig zijn. Hierdoor nemen spontane vragen en interacties af. En omdat je elkaar nauwelijks ziet vervalt een groot deel van de non verbale communicatie (toon, lichaamshouding). Je kunt elkaar letterlijk niet lezen.

Tools voor online idee generatie

Er zijn digitale tools die specifiek zijn ingericht voor online idee generatie. Bekende applicaties zijn Miro en Mural. Die hebben zeker een toegevoegde waarde en gebruiken onze facilitators graag. Maar je hebt deze tools niet nodig om op een kwalitatieve manier innovatieve ideeën te genereren. Met MS Teams, powerpoint, de chatfunctie en een sterke facilitator kom je een heel eind.

.Remote ideation stappenFiguur 1: Remote ideation stappen

Innovatieve ideeën genereren op afstand: 5 stappen

Een remote ideation sessie bestaat uit 5 stappen die je als groep doorloopt: de vraag formuleren, innovatieve ideeën genereren, samenvatten en conclusies trekken, kiezen en de oplossing uitwerken.

De voorbereiding

Houd hier rekening mee voordat je start met een remote ideation workshop.

  • Zorg dat iedereen toegang heeft tot office applicaties en een gedeeld document zoals Word of Google docs
  • Stuur de oefeningen ook op papier toe of als download. Als er problemen zijn met het beeld of geluid weten deelnemers toch wat ze moeten doen.
  • Zorg dat de telefoons zijn opgeladen. Als het internet het thuis niet doet, dan werkt het 4G of 5g netwerk vaak nog wel en kun je toch door.
  • Spreek regels af voor de remote sessie. Een inmiddels ingeburgerde regel is dat iedereen op mute staat behalve degene die spreekt.

Stap 1: De uitdaging formuleren

Stuur van tevoren de uitdaging op naar de deelnemers. De manier waarop je de uitdaging formuleert is heel bepalend. Wees zo concreet mogelijk. Dus niet: “We willen beter samenwerken”. Maar: “Hoe kunnen we gebruik maken van moderne technologieën om beter samen te werken?”.

Stap 2: Innovatieve ideeën genereren

Brainstormen werkt niet fijn op afstand. En heeft als nadeel dat introverte mensen hun ideeën niet gemakkelijk verbaal delen in een groep. Probeer brain netting als alternatief. Je formuleert de vraag en vraagt iedereen hier individueel zoveel mogelijk innovatieve ideeën voor te bedenken binnen een bepaalde tijd. Deelnemers sturen hun oplossingen via e-mail toe of zetten deze in een gedeeld document.

Stap 3: Samenvatten, conclusies en feedback

De oplossingen verzameld? Tijd om ze samen te vatten. Vraag elke groep om hun eigen ideeën samen te ontdubbelen en samen te vatten. Laat dan elke groep zijn beste 3 oplossingen kiezen. Sluit je weer aan in de Teams of zoom sessie en  presenteer per groep de beste innovatieve ideeën.

Feedback kun je op twee manieren ophalen. Je kunt een digitaal rondje doen en om suggesties vragen. Je kunt ook elke deelnemer vragen om zijn/haar feedback in de chat of per mail te sturen. Belangrijk: bepaal per groep wie de feedback noteert en samenvat. Hiermee kun je je idee weer verbeteren.

Stap 4: Kiezen

In een fysieke ideation sessie is dot voting een bekende methode. Stickers in de vorm van kleine stippen (dots) plak je individueel op de ideeën die jij het beste vindt. Het idee met de meeste stippen wint. Vraag in een online ideation sessie om in stilte punten te geven aan de ideeën. Dat kan heel makkelijk door de facilitator een bericht te sturen. Of in een gezamenlijk document, zoals Google docs.  De facilitator telt alle punten op en communiceert welk idee de meeste stemmen heeft. 

Stap 5: Oplossing uitwerken

Een oplossing uit een remote ideation sessie is vaak hoog-over geformuleerd. Dat betekent dat je een paar zinnen hebt en soms een simpele schets. Dit idee werk je met het winnende team verder uit in bijvoorbeeld een busines model canvas, een waardepropositie, een customer journey of een prototype. Na het uitwerken is het tijd om klanten te betrekken zodat je je idee kunt testen.

Samengevat

Innovatieve ideeën genereren kun je best zonder allerlei digitale tools aan te schaffen of aan te leren. Sterker nog: als je geen ervaring hebt met Miro en Mural, gebruik dan de standaard office tools.

Het ideation proces bestaat online en offline uit 5 stappen. Gebruik technieken zoals brain netting om remote innovatieve ideeën te generen.

Overweeg altijd om een professionele facilitator in te schakelen. Dit levert je niet alleen meer ideeën op. Door interventies en gebruik van verschillende technieken worden deze ook creatiever en meer out-of-the-box. En dat is precies waar het om gaat als je je bedrijf de toekomst in wilt leiden.

Meer lezen over (online) idee generatie? 

Nieuwe creatieve oplossingen nodig? Of kan jouw team een energieke innovatie boost gebruiken? Neem dan contact op, we helpen je graag.

Sanne Lichtendahl
Bio Sanne Lichtendahl | Friday out of the Box

Sanne Lichtendahl is is Innovatiestrateeg en partner bij innovatiebureau Friday out of the Box. Hier ontwerpt en faciliteert ze innovatieprogramma's, innovatietrainingen en creatieve conceptontwikkeling. Zij werkt o.a. voor ziekenhuizen, grote gemeenten, ICT dienstverleners en consultants. Sanne schreef in 2021 het boek 'Innovatie de baas' (S2 uitgevers)en spreekt regelmatig op events en congressen over innovatie en business creativiteit.