Cross industry innovation is een manier van innoveren waarbij je inspiratie opdoet uit andere industrieën. Je kijkt buiten de grenzen van je eigen product, branche of sector. Daarom wordt cross industry innovation ook wel branche-overstijgende innovatie genoemd.
Het doel van Cross Industry Innovation is het hergebruiken van bestaande oplossingen uit andere industrieën. Je maakt dus gebruik van de innovatieve kracht en kennis van partners uit een andere branche. Je vertaalt deze oplossingen op creatieve wijze, zodat ze voldoen aan de behoeften van jouw huidige doelgroep en organisatie.
Om tot innovatieve oplossingen te komen moet je soms buiten de grenzen van je eigen organisatie kijken. Een brainstormtechniek die deze methode/gedachte toepast is lightning demo. Ontdek deze techniek en nog 100 andere in ons E-book Beter Brainstormen.
Voorbeelden cross innovation
Een bekend voorbeeld van cross industry innovation is het ‘drive-through’ concept van McDonalds. Dit concept is gebaseerd op de pitstop in de Formule 1. Een ander voorbeeld is het iDrive-systeem van BMW dat is geïnspireerd door de videogame-industrie. Meer voorbeelden vind je hier.
De meeste vormen van innovatie zijn een recombinatie van bestaande kennis
4 Redenen om te investeren in cross industry innovatie
- Je kijkt door een andere lens waar je uitdagingen op een nieuwe manier aanpakt
- Je bouwt voort op inzicht, kennis en bewezen succesvolle ideeën van andere sectoren
- Dankzij nieuwe inzichten en inspiratie ben je in staat sneller meer ideeën te genereren
- Je kunt betekenisvolle ervaringen creëren doordat je kijkt naar hoe klanten in andere industrieën reageren op vergelijkbare innovaties
Essentie van cross industry Innovation
Cross industry innovatie is dus een slimme manier van innoveren, waarbij je buiten de grenzen van je eigen industrie of sector ideeën opdoet en deze toepast in je eigen bedrijf.
Wil jij buiten de grenzen van je organisatie en branche innoveren? Of heb je een uitdaging waar je innovatieve oplossingen wilt bedenken? Download dan onze gratis gids met 100+ creatieve brainstormtechnieken.
Tot Friday!
Eline de Graaff is Jr. Business Innovator bij Friday out of the Box. Met haar passie voor innovatie en taal, houdt ze zich het liefst bezig met het schrijven van out of the box content. Ook ondersteunt ze in klantprojecten en volgt ze de masteropleiding Projectmanagement. Tijd om van het leven te genieten is er ook, als foodie én fanatiek sporter!