Af en toe heb je van die gesprekken die je bijblijven. Zo sprak ik 3 weken geleden met Ton: een directeur van een indrukwekkend bedrijf in de Techniek met 429 medewerkers. Hij ontwikkelt en verkoopt wereldwijd state of the art aircosystemen. Ton wil zijn productontwikkeling versnellen, want Chinese concurrenten liggen op de loer. Daarom heeft hij een dedicated innovatieteam opgericht met maar één doel: een innovatief product ontwikkelen waarmee hij zijn concurrenten buitenspel zet. Toch komt het team maar niet op gang.
5 Saucijzenbroodjes
‘Vertel me eens wat meer over je team.’ ‘Multidisciplinair, 5 man, eigen prototype ruimte en eigen budget.’ In mijn hoofd ga ik mijn checklistje af. ‘Dat klinkt goed. En hoe stuur je dit aan?’ ‘De innovatiemanager presenteert elke 3 maanden de voortgang tijdens de Innovation Board. Alle kpi’s stonden op groen bij de PowerPointpresentatie vorige week. Verder laat ik ze zo veel mogelijk hun eigen ding doen.’ ‘En dat werkt?’ ‘Ja, volgens mij voelen ze zich heel goed. Vooral als ik soms langs kom met 5 saucijzenbroodjes van bakker Wessels uit het dorp.’ ‘Wat is dan het probleem?’ ‘Nou, ik zie zo weinig tastbaar resultaat. Ik hoor voornamelijk: we zijn met onderzoek bezig of dan zie ik weer een gerenderd plaatje van een aircosysteem. Daar word ik mega onrustig van. Weet je wat dat team me kost per jaar?!’
De Cheerleader
‘Wil jij mijn analyse horen?’ ‘Vertel!’ ‘Ken je die cheerleaders bij American Football?’ Hij kijkt me verbaasd aan. ‘Wat heeft dat hier nou mee te maken?’ Ik moet lachen. ‘Wat jij doet lijkt erop. Je wilt jouw team aanmoedigen, daarom faciliteer je ze met tijd, ruimte en geld. Daar gooi je een bom positieve energie bij en lekkere saucijzenbroodjes. Ik vind dit eerlijk gezegd gevaarlijk. Terwijl jij aan het cheerleaden bent, danst jouw team hun ingestudeerde choreografie. In plaats van hun productidee kritisch te testen via snelle prototypes verbergt jouw team zich achter puntloze PowerPoints.
Empoweren
‘Je moet ze empoweren! Zo versterk je je medewerkers structureel en maak je hen onafhankelijker. Cheerleaden geeft een tijdelijke boost, maar geen diepgaande groei of autonomie. Dus toon meer actieve betrokkenheid dan de verplichte driemaandelijkse Innovation Board. Ga eens met ze sparren over hun prototype of doe eens mee met een brainstorm. En misschien wel het allerbelangrijkste: investeer in training op de 10 business innovation skills, want hoe sneller ze beter worden, des te sneller je jouw concurrenten buitenspel zet.’ ‘Hmm… Ik zal erover denken.’
Supertrots
Vandaag belde Ton mij supertrots terug. ‘Het is gelukt! Ik liep vandaag het innovatielab binnen zonder saucijzenbroodjes, maar met 3 kritische vragen. Wat bleek? Het team loopt elke sprint vertraging op door leveranciers die onderdelen voor hun prototype niet op tijd leveren. Na even rondbellen, heb ik de innovatiemanager gekoppeld aan een leverancier uit mijn netwerk. Probleem opgelost. Wow!
‘Maar even kritisch nu. Is dit het enige dat het team belemmert om sneller te gaan?’ Het valt stil… ‘Joey, het lijkt erop alsof jij hier meer verstand van hebt dan ik. Kun je me helpen?’ ‘Ik denk van wel.’
‘Zullen we een afspraak maken?’
‘Zeker! Neem jij de saucijzenbroodjes mee?’
Meer weten over slimme innovatieprogramma’s waarmee je jouw productontwikkeling versnelt en concurrenten buitenspel zet? Neem dan contact op.
Tot Friday!
Joey Gonesh MBA is oprichter van strategisch innovatiebureau Friday out of the Box. Als Innovatiestrateeg ontwerpt hij superslimme strategische innovatieprogramma’s die de concurrentie buiten spel zet. Dat is niet gek, want in zijn vrije tijd is Joey fanatiek jeugdvoetbaltrainer.