fbpx
afbeelding van een design thinking workshop

Design thinking workshop

Ze zijn er in vele soorten en maten. Maar is een design thinking workshop ook iets voor jou? Waar moet je op letten als je een design thinking workshop organiseert? En wat is een ideale creatieve ruimte die deelnemers inspireert tot de beste out-of-the-box ideeën?

In dit artikel lees je wat een design thinking workshop is, wanneer je ervoor kiest, en wat de voordelen zijn van een zo’n workshop. Ohja, en als je hulp wilt van onze specialist Sanne Lichtendahl, dan plan je gemakkelijk een adviesgesprek.

Wat is een design thinking workshop?

Een design thinking workshop is een interactieve sessie waarbij je in teams samenwerkt om innovatieve oplossingen te bedenken voor complexe problemen met de design thinking methode. Het is dus vooral een praktische kennismaking met de design thinking methode. Ideaal als je wilt weten of deze innovatiemethode waardevol kan zijn voor jouw organisatie.

Verschillende typen workshops

Er zijn design thinking workshops in verschillende soorten en maten. Afhankelijk van het doel van de workshop kies je de workshop die het beste bij jouw vraag past. Wij werken met 3 soorten design thinking workshops:

1. Innovatie Booster
Innovatie Booster is een design thinking workshop van 2,5 uur waarin je in sneltreinvaart kennis maakt met design thinking. Je gaat met een groep van 8-12 deelnemers aan de slag met een probleem. Managers kiezen voor deze workshop als ze hun team willen inspireren en in korte tijd out-of-the-box ideeën willen bedenken. 

2. Hackathon
Tijdens een hackathon van 1 dag heb je gewoon meer tijd om dieper in de design thinking stappen te duiken dan bij een Innovatie Booster. De groep van 12 tot 100 deelnemers maken dan ook prototypes. Managers kiezen voor een hackathon als ze met een grote groep mensen creatieve oplossingen willen bedenken voor een complex probleem. 

3. Design Sprint
Soms is zelfs een workshop van één dag niet voldoende. Kies dan voor de bewezen 5-daagse design sprint van Google. Tijdens een design sprint van vijf dagen behandel je de stappen van design thinking nog uitgebreider. Het resultaat van een design sprint is een gevalideerde oplossing voor jouw probleem. Managers kiezen bijvoorbeeld voor een design sprint als ze hun productontwikkeling willen versnellen. 

Wat is design thinking?

Design thinking is een verzameling van processen, methoden en tools om mensgerichte producten, diensten, oplossingen en ervaringen te creëren. Met design thinking probeer je een emotionele connectie met je klant of gebruiker te realiseren. Zo maak je jouw oplossing onderscheidendend ten opzichte van de concurrentie.

Design thinking is goed voor de financiële prestaties van jouw organisatie. Uit onderzoek blijkt dat organisaties die design thinking toepassen bijna twee keer zo goed presteren als hun concurrenten.

Leonie Weber is Director Supply Chain Technology Europe bij Nike. Zij beschrijft haar ervaring met onze design thinking workshop als volgt:

 

Het Friday out of the Box team bracht een geweldige energie en creativiteit mee in de workshop. Mijn team was erg enthousiast over de dag zelf, en onze business stakeholders zijn erg onder de indruk van de output. Dankjewel voor een fantastische samenwerking.

Leonie Weber

Director Supply Chain Technology Europe, Nike

Het design thinking model van Friday out of the Box

Tijdens een design thinking workshop pas je de design thinking-stappen toe van ons eigen model. Als je namelijk echt creatieve oplossingen wilt dan is het framen cruciaal. Framen betekent het benaderen van het probleem en daarmee ook de oplossingsrichting vanuit een verrassende invalshoek.

Daarom hebben we de stap frame toegevoegd aan het bekende design thinking model van Stanford Design School.

Design thinking | Visual Fieke Sluijs | Friday out of the BoxDesign thinking model van Friday out of the Box

De zes stappen van ons design thinking model

Stap 1: empathize
Empathie betekent inleven. Tijdens deze fase identificeer je de (verborgen) behoeften van jouw klant. Gebruik interviews, observaties of een andere empathietechniek.

Stap 2: define
Het doel van deze fase is om één probleem kernachtig te definiëren vanuit je klant. Wat is nu het echte probleem? En voor wie? Alle informatie uit de empathiefase wordt hiervoor grondig geanalyseerd.

Stap 3: frame
Framing is vanuit verschillende perspectieven kijken naar je vraagstuk. De waarde van framing zit juist in de niet vanzelfsprekende invalshoeken. Zo bedenk je écht out-of-the-box ideeën en innovaties.

Stap 4: ideate
Voor innovatie geldt: kwantiteit leidt tot kwaliteit. Je gebruikt meedere brainstormtechnieken om zoveel mogelijk ideeën te generen. Daarna selecteer je de meest out-of-the-box ideeën.

Stap 5: prototype
Maak van beste ideeën simpele modellen of prototypes. Prototypes gebruik je om zo snel en goedkoop mogelijk jouw idee te testen. Zo leer je wat werkt, en wat niet werkt

Stap 6: test
Nadat je een prototype hebt gemaakt is het tijd om je innovatieve oplossing te testen bij klanten. De feedback van je klanten geeft je inzicht in de haalbaarheid van je idee.

 

5 tips voor jouw design thinking workshop

In deze video van design thinker Sanne Lichtendahl geeft ze 5 tips voor het faciliteren van jouw eigen workshop.



Voor wie is een design thinking workshop geschikt?

Je boekt een design thinking workshop als je de innovatiemethode design thinking beter wil begrijpen en toepassen op een vraagstuk van jouw eigen organisatie of klant. Je bent bijvoorbeeld een innovatiespecialist, marketingmanager, freelance-consultant, projectmanager, marketeer of communicatieadviseurs.

Nienke Schilstra, HR Manager, Heembouw is positief over onze workshop in een Hackathon format.

We hebben met Friday out of the Box twee jaar op rij een Hackathon gedaan met een prettige voorbereiding en enthousiaste begeleiding. We kijken terug op ontzettend leuke en goede dagen met veel energie en fantastische ideeën van onze collega’s. Dat er maar vele Hackathons mogen volgen!

Nienke Schilstra

HR Manager, Heembouw

Wat zijn de voordelen van een design thinking workshop?

Innovatieve oplossingen
Door samen te werken en verschillende perspectieven en ervaringen te combineren, bedenken deelnemers van een design thinking workshop vaak nieuwe en creatieve oplossingen.

Verbetering van je probleemoplossend vermogen
Doordat je de stappen van de design thinking methode doorloopt verbeter je jouw vermogen om complexe problemen op te lossen op een gestructureerde manier.

Een boost voor je team
Je werkt samen aan een gemeenschappelijk doel zoals een complex vraagstuk. Hierdoor versterk je het teamgevoel en verbeter je de samenwerking.

Verbeterde communicatie
Het helpt je ook met het verbeteren van de communicatie. Je wisselt constant ideeën uit en werkt samen aan oplossingen. Dit maakt de communicatie gemakkelijker tijdens, maar ook zeker na workshop.

Meer betrokkenheid
Je voelt je als deelnemer meer betrokken bij de organisatie doordat je tijdens een design thinking workshop wordt uitgenodigd om mee te denken over een belangrijk probleem voor jouw organisatie. Je bent actief betrokken bij het bedenken van nieuwe oplossingen en dan wil je ook graag betrokken blijven bij het realiseren van het business idee.

Wat zijn de deliverables van een design thinking workshop?

De ‘deliverables’ van een design thinking workshop hangen sterk af van het soort workshop. Een Design Sprint van 5 dagen leveren diepere inzichten en dus ‘deliverables’ op dan een Hackathon van 1 dag of een Innovatie Booster van 2,5 uur.

Wij leveren meestal de volgende deliverables op:

Inzicht in de klantbehoeften
Je krijgt tijden de empathie-fase van een design thinking workshop een diep inzicht in wat jouw klant nu écht wil. Deze klantinzichten schrijven we op in ons rapport van de design thinking workshop.

Definitie van het kernprobleem
Je besteedt extra aandacht aan het formuleren van het probleem tijdens de workshop. Daarom krijgt je van ons een scherpe afbakening en formulering van het kernprobleem. Deze vind je ook terug in het eindrapport.

Veel out-of-the-box ideeën
Omdat je tijdens een design thinking workshop meerdere brainstormtechnieken uitprobeert bedenk je veel out-of-the-box ideeën. Tijdens een Innovatie Booster van 2,5 uur bedenk je al gauw 100+ ideeën. Deze innovatieve ideeën leveren we op zodat je ze kunt uitvoeren, verfijnen of als inspiratie kunt gebruiken voor toekomstige innovatieprojecten.

Prototype van je idee
Design thinking workshops staan er bekend om dat je snel prototypes maakt om je idee tastbaar te maken en eerste feedback te ontvangen van andere deelnemers of klanten. Of het nu een fysiek of digitaal prototype is, jij kan er na de workshop mee aan de slag.

Testrapport
Je kunt design thinking workshops ook gebruiken om een business idee te testen. Tijdens een design sprint zit dit standaard in het programma. Wij leveren de testresultaten op zodat je precies weet wat jouw klant goed vindt aan jouw idee, en waar je jouw idee nog kunt verbeteren.

Plan van aanpak
Deelnemers hebben vaak niet door hoe productief ze zijn geweest totdat ze het rapport lezen. Daarom vatten we de resultaten van alle stappen van het design thinking proces voor je samen. Op basis van deze samenvatting krijg je een concreet advies met een plan voor de verdere uitwerking en implementatie van de oplossing.

 

Voorbeeld van een rapport als resultaat van een design thinking workshop.

Wanneer is het tijd voor een design thinking workshop?

  • Je wilt innovatieve ideeën bedenken voor een actueel vraagstuk.
  • Je wilt in een korte tijd meer leren over design thinking.
  • Je wilt met je team geïnspireerd raken op het onderwerp innovatie.
design thinking - ideateDesign thinking workshop: fase Ideate

Wat doe je tijdens een design thinking workshop?

Je doorloopt alle stappen van het design thinking model. Wat wil jouw klant nu écht? Dat is de start van jouw design thinking workshop. Met dit inzicht kijk je opnieuw naar jouw probleem. Is dit nog steeds hetzelfde? Vaak niet. Dus formuleer je het kernprobleem opnieuw.

Dan is het tijd om verrassende frames (invalshoeken) op te schrijven. Vervolgens brainstorm je voor elk frame zoveel mogelijk creatieve oplossingen.

Wow! je hebt nu veel oplossingen. Bijna teveel. Dus kies je jouw beste oplossing en maak je hier een simpel model van (prototype). Dan presenteer je je jouw prototype aan de rest van het team.

Service Design Bureau Prototyping

Sanne Lichtendahl ontwikkelt prototypen met een deelnemer tijdens een creatieve sessie

Het team geeft je feedback om jouw idee te verbeteren. Je sluit af met een persoonlijke reflectie. En je doet nog een leuke afsluiter. Je gaat naar huis met inspiratie, energie en een nieuwe skill: design thinking.

Wij werken als sinds 2014 met design thinking. We hebben geleerd dat de beste manier om het te leren is door het te ervaren. Let op! Door de stappen te doorlopen ben je niet meteen een ervaren design thinker. Maar je proeft wel wat de unieke kracht is van deze methode. Hadden we al gezegd dat het ook gewoon heel leuk is om te doen? Bij deze!

Een standaard workshop of op maat?

Onze populairste design thinking workshop is de Innovatie Booster. In deze workshop doorloop je in een dagdeel met je de zes stappen van ons design thinking model. De Innovatie Booster is een praktische kennismaking met de methode design thinking. Soms willen klanten een innovatieve workshop op maat.

Waarom design thinking workshops van Friday out of the Box?

Wij zijn sinds 2014 fan van de innovatiemethode design thinking. En we hebben deze methode inmiddels bij 70+ bedrijven toegepast. We kennen dus de praktische mogelijkheden. Maar ook de valkuilen. Onze klantervaring was de basis voor het ontwikkelen van ons eigen design thinking model. Na een design thinking workshop van Friday out of the Box weet je écht wat design thinking inhoudt.

Jeroen Bronkhorst is Innovatie Lead bij Hewlett Packard Enterprise. De design thinking workshops als onderdeel van de design sprint hebben zijn innovatieprogramma zichtbaar sterker gemaakt.

In de afgelopen periode hebben wij onder begeleiding van Friday out of the Box een nieuw innovatie programma gelanceerd. Mede door de professionele design sprint en coaching, zijn er een groot aantal fantastische ideeën gegenereerd, onderzocht en doorontwikkeld. Ik kijk uit naar het vervolgtraject. 

Jeroen Bronkhorst

Innovatie Lead, Hewlett Packard Enterprise

Visie van Sanne Lichtendahl op de design thinking workshop

Sanne Lichtendahl is onze design thinking expert en ziet het belang van een design thinking workshop als volgt:

“Een design thinking workshop is een boost voor je creativiteit, een van de belangrijkste vaardigheden voor de toekomst. Een paar jaar geleden bezocht ik het hoofdkantoor van Google in Dublin. Hun consultants leerden mij dat het succes van een online campagne voor 80 procent wordt bepaald door de creativiteit. Als een technologiebedrijf als Google wijst op het belang van creativiteit, dan is het voor professionals hoog tijd om hun creativiteit een boost te geven.” 

Innovatietraining Friday out of the Box | Design Thinking | UtrechtOnze ‘Box” als creatieve workshopruimte voor design thinking

Het belang van een creatieve ruimte

Je doet er verstandig aan om een creatieve ruimte te kiezen voor jouw design thinking workshop. Een creatieve ruimte heeft de volgende drie voordelen:

Stimuleert de creativiteit
Je voelt je tijdens een design thinking workshop in een ontspannen en inspirerende ruimte sneller op je gemak. Dit stimuleert jouw creativiteit.

Verbetert de concentratie
Een workshop in een stille en afgelegen omgeving helpt je om afleiding te voorkomen. Hierdoor kun je je beter concentreren of zelfs in een staat van flow komen. Dit helpt je om complexe problemen beter te begrijpen en op te lossen.

Verhoogt de productiviteit
Je bent productiever in een ruimte die speciaal voor design thinking is ontworpen. Alle tools zoals post-its, stiften, pennen, posters en ander creatief materiaal ligt voor handen. Als je een idee hebt tijdens een design thinking workshop staat niets je meer in de weg om deze uit te werken. De ruimte maakt je zo productiever.

The Box: dé spot voor creatieve workshops

Sinds 1 september 2021 werken wij op onze locatie Helix in Utrecht (Leidsche Rijn). Het kantoor, The Box genaamd, is speciaal ingericht als ruimte voor megacreatieve workshops. Denk aan hoge plafonds, grote whiteboards, veel licht, en tientallen tools om de creativiteit aan te jagen. Vraag naar de mogelijkheden als jij écht uit je box wilt gaan met onze design thinking workshop.

Impressie design thinking workshops

Design Thinking Workshop | Fotoimpressie 7
Design Thinking Workshop | Fotoimpressie 6
Design Thinking Workshop | Fotoimpressie 8

Veelgestelde vragen over design thinking workshops

 

Wie zijn de facilitators van de design thinking workshop?

Onze design thinking workshops worden o.a. verzorgd door Sanne Lichtendahl, Joey Gonesh, Nina Hogeveen en Jip Paquay. 

Joey Gonesh is oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box. Als innovatiestrateeg werkt hij voor bedrijven zoals Nike, NS, ProRail en HP Enterprise. Daarnaast is hij docent, spreker en schrijver van het boek Innovatie de Baas – Ontwikkel je creatief zelfvertrouwen en boost je innovatiekracht.

Minke Havelaar is innovatie consultant en facilitator van o.a. hackathons en design sprints bij Friday out of the Box. Ze is gespecialiseerd in zakelijke creativiteit en design thinking. Zelf studeerde Minke zowel aan de Kunstacademie als de Radboud Universiteit en kan die werelden als geen ander samenbrengen. Als design thinking workshop facilitator daagt zij jou uit om echt uit de eigen box te stappen. En gebruik te maken van jouw onbenutte potentieel. Een energieke ervaring en boost voor je zelfvertrouwen met blijvende impact.

Lees meer over ons innovatieteam

Wat is jullie aanpak als ik een design thinking workshop wil?

Wij zijn een kleine innovatieve speler dus we zijn gewend snel te schakelen. Als je contact met ons opneemt voor een design thinking workshop dan starten we met een gratis innovatieconsult. In dit gesprek bespreken we jouw wensen en uitdagingen en krijg je tips. We bepalen het doel van de creatieve workshop en brainstormen over een geschikt programma. Zijn we beide enthousiast? Dan maken we een voorstel. Jij geeft akkoord. En we plannen de workshop. Wij kunnen snel schakelen omdat we de design thinking workshops geven in ons eigen innovatielab in Utrecht, pal gelegen naast station Leidsche Rijn.

Wanneer kies je voor een design thinking workshop?
  • Je wilt met je team nieuwe producten en diensten bedenken en ontwikkelen
  • Je verliest marktaandeel of er zijn nieuwe spelers op de markt gekomen
  • De omzet is gedaald, of je verwacht een daling
  • Je wilt weten wat mogelijkheden zijn van nieuwe technologie als AI, VR of kunstmatige intelligentie
  • Je bent op zoek naar creatieve oplossingen die nu nog niet bestaan
  • De innovatiekracht van je organisatie moet omhoog
  • Je hebt een goed business idee dat je gedetailleerd wilt ontwikkelen en testen in de markt
  • Je wil in co-creatie met collega’s en klanten nieuwe producten en diensten ontwikkelen
Wat is het resultaat van een design thinking workshop?

Het resultaat van een design thinking workshop is afhankelijk van de omvang van de workshop. Tijdens een Innovatie Booster van 2,5 uur ga je aan de slag met een probleem en raak je geïnspireerd om met design thinking aan de slag te gaan. De uitkomst van de workshop is dan een scherpe probleemdefinitie en 100+ ideeën in tekst, deels gevisualiseerd. Tijdens een design sprint van vijf dagen behandel je de stappen van design thinking uitgebreider. Het resultaat van een design sprint is een gevalideerde oplossing voor jouw probleem. 

Je ontvangt naast de ervaring van design thinking workshop een rapport met daarin: foto’s van de design thinking workshop, de brainstormtechnieken inclusief uitleg en alle ideeën die je hebt bedacht. Verder schrijven we ook een kort advies over hoe je verder kunt met de ideeën na de design thinking workshop.

Hoe wordt mijn organisatie innovatiever van een design thinking workshop?

Met een design thinking workshop word je organisatie niet meteen innovatiever. Het is een energieke start van een potentieel langere reis. Het primaire doel van deze innovatieworkshop is jou kennis te laten maken met design thinking. Het secundaire doel is om creatieve oplossingen te vinden voor een actueel vraagstuk. Na de design thinking workshop heb je nieuwe inzichten, voel je je energiek en heb je zeker een paar toffe out-of-the-box ideeën waar je zeker verder mee kan.

 

Verzorgen jullie alleen workshops of begeleiden jullie organisaties ook intensiever?

Het liefst begeleiden we je zo intensief mogelijk. Want wij zijn een strategisch innovatiebureau. Dat betekent dat we je willen helpen om innovatie als een structureel proces in te bedden in je organisatie. Dus bieden we naast innovatieworkshops ook advies, training en consultancy aan. Met Friday out of the Box als innovatiepartner haal je alles in huis om jouw innovatiemotor aan te zetten en draaiende te houden. Bekijk hier alle diensten waarmee we je kunnen helpen innoveren.

Zie ons als jullie personal trainer die je helpt bij het bereiken van een unieke marktpositie.

Hoeveel mensen nodig ik uit voor een design thinking workshop?

Het aantal deelnemers bij een design thinking workshop is afhankelijk van het doel van de workshop. Voor een Innovatie Booster van 2,5 uur is een groep van 6 tot 12 deelnemers ideaal. Je wilt namelijk een goede interactie tussen de deelnemers onderling en tussen de facilitatoren van de design thinking workshop. Diepe interactie geeft goede creatie. 

Ga je voor een design sprint? Ga dan voor een kleinere groep. Nodig 5 tot 8 deelnemers uit om een complex probleem te analyseren, op te lossen te prototypen en testen bij de gebruiker of klant. 

Hoe ziet de ideale ruimte eruit voor een design thinking workshop?

De ideale ruimte voor een design thinking workshop is een flexibele en open omgeving die gericht is op creativiteit en samenwerking. Hier zijn een aantal kenmerken die deze ruimte zou moeten hebben:

Groot genoeg om de groep deelnemers te herbergen: Er moet voldoende ruimte zijn voor de groep deelnemers om te werken en te bewegen zonder dat ze zich opdringen

Voldoende werkplekken: Er moeten voldoende werkplekken zijn voor elke deelnemer, zoals tafels en stoelen, en voldoende opslagruimte voor materialen en gereedschappen

Visueel aantrekkelijk: De ruimte moet visueel aantrekkelijk zijn, met levendige kleuren en decoraties die de creativiteit aanwakkeren.

Flexibiliteit: De ruimte moet flexibel zijn en gemakkelijk in te richten voor verschillende soorten activiteiten, zoals groepsdiscussies, brainstormsessies en individueel werk.

Technologie: De ruimte moet toegang hebben tot technologie zoals een projectiescherm, whiteboard, of andere visuele presentatie-apparatuur en internet.

Comfort: De ruimte moet comfortabel zijn, met verlichting en temperatuurregeling voor een optimale werkomgeving.

Inspiratie: De ruimte moet inspirerend zijn met een aantrekkelijk uitzicht, afbeeldingen of posters die de creativiteit aanwakkeren.

Wat zijn de nadelen van een design thinking workshop?

Er zijn een aantal nadelen die kunnen optreden bij het houden van een design thinking workshop:

Tijdsdruk: Soms kan het proces van design thinking lang duren en kan het moeilijk zijn om binnen de tijdslimieten van de workshop te blijven.

Kosten: Een design thinking workshop kan duur zijn, vooral als er externe facilitators worden ingehuurd.

Selectie van de juiste deelnemers: Het is belangrijk dat de juiste personen worden uitgenodigd voor de workshop om het meeste uit het proces te halen.

Moeilijkheid om de resultaten te implementeren: Hoewel een design thinking workshop vaak tot goede ideeën leidt, kan het moeilijk zijn om deze daadwerkelijk te implementeren in de praktijk.

Moeilijkheid om iedereen mee te krijgen: Soms kan het moeilijk zijn om iedereen aan boord te krijgen voor het proces van design thinking, vooral als de deelnemers geen ervaring hebben met de methode.

Meer weten over onze design thinking workshop?

Plan een adviesgesprek in met Sanne, wanneer het jou uitkomt.

Welke dag komt jou het beste uit?*

Voorkeur tijdstip

Name(Vereist)
Welke dag komt jou het beste uit?*(Vereist)
Voorkeur tijdstip(Vereist)

Sanne Lichtendahl - web.portret

Sanne Lichtendahl,
Sr. Innovatie consultant
& Design thinking workshop facilitator