De experiment card is een tool om experimenten te ontwerpen voor het testen van hypothesen die je hebt over jouw innovatieve product of dienst. Als je een innovatief idee hebt is het belangrijk om de aannames die je hierbij hebt te testen. Vaak ga je aan de slag met ideeën op basis van overtuigingen. Je bent enthousiast. Maar lost jouw idee wel echt het probleem op van jouw klant? Is jouw oplossing wel de beste? En is jouw idee überhaupt uitvoerbaar?
Door te experimenteren kom je hierachter. Belangrijke elementen bij experimenteren zijn het vertalen van je aanname in verschillende hypothesen, het definiëren van succescriteria en het ontwerpen van een experiment zonder vooroordelen. Een experiment card geeft structuur en helpt je bij het maken van beslissingen op basis van feitelijke gegevens, in plaats op je gevoel.
Waarom is het belangrijk om te experimenteren?
Er zijn een aantal belangrijke redenen waarom je aannames moet testen door middel van experimenten. Allereerst is het belangrijk dat wat je wil oplossen ook echt een probleem is. Ook is experimenteren nodig om je ideeën los te laten. Zo kan tijdens het experiment blijken dat een nieuw idee helemaal geen meerwaarde levert. Tot slot bespaar geld en kostbare tijd door het tijdig testen van aannames en ideeën.
Hoe gebruik je een experiment card?
Stap 1: Naam en aanleiding experiment
Allereerst kies je een naam voor je experiment. De titel dient specifiek te zijn en het is belangrijk dat alles duidelijk is voor degene die het experiment uit gaat voeren. Je schrijft daarbij dan ook een stukje over de achtergrond en aanleiding van je experiment.
Stap 2: Hypothese opstellen
Geef vervolgens antwoord op de vraag ‘’wat moet waar zijn om mijn idee te laten slagen? Vat deze aanname samen en koppel er een numerieke waarde aan. Een voorbeeld is: ‘wij bij Friday out of the Box geloven dat minimaal 10 mensen zich maandelijks in zullen schrijven voor de training Creatief Denken als we 5 video’s daarover maken’.
Deze hypotheseverklaring is belangrijk, want voordat je doorgaat en energie of middelen inzet voor deze training, wil je er zeker van zijn dat het resultaat de moeite waard is. Bij deze stap geef je ook aan hoe belangrijk het experiment is.
Stap 3: Het experiment beschrijven
Bij de tweede stap beschrijf je het exacte experiment dat je gaat uitvoeren, hoeveel het gaat kosten en hoe betrouwbaar de gegevens zijn. Wat ga je verifiëren? Wat ga je testen?
Doorgaand op het eerdere voorbeeld zou je nu neer kunnen zetten: ‘om dat te verifiëren, nemen we de aankomende week 5 video’s op en delen we deze via onze social media kanalen’.
Stap 4: Maak het meetbaar
Vervolgens kies je de exacte maatstaf die jouw aanname valideert of ontkracht. Wees hierbij specifiek. Bij het voorbeeld van Friday out of the Box zou dit zijn: ‘we meten het aantal mensen dat zich inschrijft voor de training creatief denken gedurende één maand’.
Stap 5: Definieer succes
Tot slot bepaal je de drempel van de resultaten die bepalen of jouw aanname waar of onwaar is. Dus bijvoorbeeld: “We hebben gelijk als minimaal 10 mensen zich hebben ingeschreven voor de training Creatief Denken in december.
Wil je zelf aan de slag gaan met het experimenteren van jouw ideeën en aannames?
Tot Friday!
Eline de Graaff is Jr. Business Innovator bij Friday out of the Box. Met haar passie voor innovatie en taal, houdt ze zich het liefst bezig met het schrijven van out of the box content. Ook ondersteunt ze in klantprojecten en volgt ze de masteropleiding Projectmanagement. Tijd om van het leven te genieten is er ook, als foodie én fanatiek sporter!