Ken je dit gevoel? Je hebt de basisprincipes van het faciliteren van innovatieworkshops goed onder de knie. Je durft jezelf voorzichtig een ervaren facilitator te noemen. Toch merk je dat, vooral bij langere innovatieworkshops, deelnemers moeite hebben om aangehaakt te blijven. En dat is zonde, want dit gaat ten koste van de creatieve output van je sessie. Gelukkig kun je dit oplossen: met gamification.
Hoe ik dit weet? Nou door het principe van gamification te leren en ervaren tijdens de training Innovatieworkshops Faciliteren Advanced. In deze blog lees je wat gamification is en hoe je als facilitator hiermee de lampjes van jouw deelnemers aanhoudt.
Wat is gamification?
Gamification is een techniek om elementen uit games in te zetten in een niet-gaming omgeving om de betrokkenheid van spelers te vergroten.
Apple past verschillende gamification elementen toe in de Apple Watch.
Apple begrijpt goed hoe je met gamification spelers erbij houdt en wenselijk gedrag stimuleert. De Apple Watch toont jouw voortgang op drie doelen en stimuleert je gedurende de dag met kleine nudges, aanmoedigingen voortgang te maken. Maandelijks heb je een challenge waarvoor je een ‘badge’ kunt verdienen. Daarnaast zit er een competitie-element in: je kunt vrienden uitdagen voor een wedstrijd. En om je extra te prikkelen, krijg je een bericht als één van je ‘vrienden’ weer een training heeft afgewerkt. Zo wordt het wel heel moeilijk om niet je hardloopschoenen uit de kast te trekken.
Onze diensten. Zo word je innovatie de baas.
- Innovation as a Service. Als je continue wilt blijven innoveren.
- Innovatiestrategie. Als je een goed innovatieplan wilt.
- Business model design. Als je een concurrerend business model wilt.
- Innovatiescan. Als je wilt weten hoe innovatie-volwassen jouw organisatie is.
- Innovatiecoach. Als je je innovatieteam hands-on wilt laten begeleiden.
- Innovatie Booster. Als je creatieve boost wilt geven aan je team.
- Design sprint. Als je een complex probleem in co-creatie wilt tackelen.
- Hackathon. Als je de innovatiekracht van een grote groep wilt benutten.
Hoe zet je gamification in als facilitator?
Je kunt als facilitator van een innovatieworkshop ook gamification toepassen. Maar hoe doe je dat? Als eerste maak je een sterke agenda, draaiboek en tools want dat is de basis. Huh, maar dat doe ik toch al…? hoor ik je denken. Dat klopt. En dat moet je ook blijven doen als je gamification gaat toepassen. Als de basis goed is smeer je een gamification-laag over je ontwerp. Gamification is de kers op de taart, niet de taart zelf.
Wij passen verschillende gamification-elementen toe tijdens onze innovatieworkshops, design sprints en hackathons. Hier een paar voorbeelden:
- We vragen teams om een teamnaam en logo te ontwerpen bij de start van een workshop. Dit zorgt voor een stukje eigenaarschap en teamgevoel.
- We laten deelnemers elkaar scores geven op hun ideeën, concepten en prototypes. In het begin spelen ze ‘eerlijk’. Later in de workshop gaan ze steeds ‘strategischer’ stemmen zodat ze zelf kunnen winnen. Dit noemen wij de kracht van competitie.
- We houden een scoreboard bij waarop teams kunnen zien wie er leidt in het klassement. Deelnemers bekijken dit scoreboard en denken dan: ik wil een plek omhoog, en dus gaan ze meer hun best doen.
Voorbeeld van een scoreboard wat we gebruikt hebben in een hackathon voor Nike.
Wanneer moet je gamification elementen inzetten en wanneer niet?
Als facilitator moet je niet bij elke creatieve sessie gamification inzetten. Mijn advies is om gamification niet in te zetten bij creatieve sessies met meer dan 50 deelnemers. Bij deze hoeveelheid deelnemers kost het veel tijd om de spelelementen te introduceren, scores bij te houden en bijvoorbeeld prijzen uit te reiken.
Ook bij creatieve sessies van 60 min of korter zou ik geen gamification toepassen. In verhouding neemt gamification veel tijd in beslag tijdens een creatieve sessie van een uur. Daarnaast verwacht ik van jou als facilitator dat je de aandacht en betrokkenheid van jouw deelnemers op zn minst een uur kan vasthouden
Blijf in ontwikkeling als facilitator
Naast alle gamification-voorbeelden in deze blog, kan je ook zelf gamification elementen bedenken en toepassen. Ontwerp nieuwe gamification elementen en verwerk ze in jouw draaiboek. Ga ze vervolgens testen tijdens je creatieve sessies en leer daarvan. Heb ik het beoogde effect behaald? Hoe hebben de deelnemers het ervaren? Op deze manier blijf je als facilitator in ontwikkeling.
Wil je naast gamification meer principes leren om meer punten te scoren op jouw faciliteerskills? Hoe je leert omgaan met weerstand tijdens een creatieve sessie of hoe je complexe technieken faciliteert? Volg dan onze training Innovatieworkshops Faciliteren Advanced.
Tot Friday!
Nina Hogeveen is innovatieprojectmanager bij Friday out of the Box. Na haar studie Business Innovation heeft zij eerst als pionier in de Agri & Food sector gewerkt. Nu zet ze haar talent breder in en helpt ze innovatieconsultants met haar creatieve blik, faciliteerskills en inspirerende content. Nina kan daarnaast heerlijk hockeyen.