De laatste tijd krijg ik steeds vaker de vraag:“Hoe gaat het met het Deckmarking project?” Dus het is tijd voor een update. In mijn vorige blog heb ik verteld hoe we een prototype en een proefversie hebben gemaakt. Recent is de eerste werkende versie (minimum viable product) afgerond. Dit ging zeker niet zonder slag of stoot. Wij beschrijven deze case zo uitgebreid, omdat we graag een realistisch beeld geven van innovatie. Het zijn vaak moeilijke projecten waarbij samenwerking met partners en opdrachtgevers regelmatig onder spanning staan. En toch geloven wij erin dat als je elkaar vastpakt – en vooral vasthoudt – je tot de beste resultaten kunt komen. Niet snel, maar wel duurzaam. In dit artikel lees je in detail over de aanpak, onze successen en natuurlijk de tegenslagen.
Het Deckmarking project is een innovatieproject voor onze klant Jumbo Maritime. Friday Out Of The Box werkt in dit project samen met ETTU. Ons project is door de Computable Awards genomineerd voor “Partnerproject van het Jaar 2018”. Wil je ons helpen winnen? Breng dan hier je stem uit.
Tijdlijn: proces schema van MVP sprints tot aan de uitrol
FASE 3: MVP NOVEMBER – JUNI
Sprint 2: maken van een plaatje voor de HoloLens die de omgeving kan scannen
In sprint twee onderzoeken we of de HoloLens een CAD-tekening kan omzetten naar een HoloLens projectie. We ontdekten namelijk eerder dat de HoloLens meer herkenningspunten nodig heeft. Daarom willen we dat de software de omgeving kan herkennen met drie punten in plaats van twee.
Deze sprint verloopt niet als gepland. Een software update blijkt moeilijk door te voeren. We moeten de code deels opnieuw schrijven. Maar we gaan niet in de afwachtmodus. Omdat veiligheid belangrijk is bij het werken op een schip maken we een lijst met de veiligheidseisen. Je hebt niets aan een bril die het wel doet maar niet gebruikt mag worden.
Sprint 3: markeer het dek accuraat en veilig op het schip
De HoloLens is nog niet op een schip getest. Dit is niet vreemd, want de schepen van Jumbo varen continu over de wereld. Ze zijn dus niet op afroep beschikbaar. Dus gaat de bril mee naar Singapore. Barry, Offschore Construction Manager, voert testen uit op accuraatheid en veiligheid. Barry rapporteert het volgende:
1. De HoloLens beslaat bij hoge luchtvochtigheid (>95%). Het kost een uur voordat de bril weer gebruikt kan worden.
2. De projectie is bij fel zonlicht onleesbaar.
Don’t drift
De tekeningen op de HoloLens draaien of schuiven soms weg. Daarom stabiliseren we de projectie door referentiepunten toe te voegen. Als laatste ontwerpen we een plan om de veiligheid te testen.
Sprint kon beter
De sprint kon beter. We halen twee derde van onze planning. Dit zijn de oorzaken:
- Het team heeft een pauze van twee weken in verband met de kerstvakantie. Door de lange pauze merk ik dat het team weer ‘uit de flow’ is. De samenwerking moet weer op gang komen. Ik denk dat we tijdens de eerdere proof of concept, waarin we aan één stuk door samenwerkten, de problemen beter met elkaar deelden en zo samen op konden lossen.
- We struikelen over drie blokkades met het omzetten, splitsen en opslaan van de afbeelding. Conclusie: De software is niet af en dus kunnen we nog niet testen op een schip.
We presenteren ons falen en voorstel tot vervolg tijdens de demo. De directie is en blijft enthousiast over het resultaat. We mogen door.
Sprint 4: oplossen afbeelding issue en nu wel testen op schip
Sprint vier staat in het teken van het oplossen van fouten. Vooral het opsplitsen, opslaan en uploaden van de tekening in de HoloLens is moeilijk. Het afronden van de software is een race tegen de klok. Want het schip ‘de Fairplayer’ ligt maar enkele dagen in de Rotterdamse haven. De kapitein geeft toestemming om te komen testen. We passen de avond voor de test de software aan en testen in de parkeergarage van een winkelcentrum. Deze test ging goed.
De volgende dag testen we ‘de Fairplayer’. We voeren drie tests uit:
- Kan de HoloLens de omgeving accuraat scannen?
- Kan de HoloLens de Billie Jeantekening converteren?
- Werkt de HoloLens met de standaard veiligheidsspullen zoals een helm en handschoenen?
Foto: testen van de HoloLens aan boord van Jumbo’s schip de Fairplayer
Foto: visualisatie van deckmarking projectie
Testresultaten onvolledig
Op de laatste dag van sprint vier testen we de software op het schip. Omdat we zo gefocust zijn op het fixen van bugs en aanpassen van de software hebben we te weinig getest. Op de Fairplayer blijkt dat de afbeelding steeds verschuift. Balen! Niet nauwkeurig genoeg dus. Teleurgesteld plannen we een week na de test een evaluatie.
Tijdens de evaluatie blijkt dat de testresultaten onvolledig zijn:
- De HoloLens blijkt niet gekalibreerd te zijn;
- We hebben te kort getest. Het gevolg is dat we te weinig testdata hebben om het accuraatheidsprobleem op te lossen.
De directie steunt ons na deze tegenvaller. Wij krijgen tien dagen om de accuraatheid te verbeteren tot 1 centimeter. Het vertrouwen van de directie doet ons goed.
Sprint 5: verbeteren van de deckmarking accuraatheid tot 1 cm
Foto: brownies tijdens de kick-off van sprint 5
Accuraatheid is het doel van sprint vijf. In tien dagen willen we de accuraatheid verbeteren tot één centimeter. Eerst maken we een nieuw testscript met het hele team. En we gaan twee dagen lang intensief testen op de stoep voor het Jumbo hoofdkantoor. Na de eerste testdag analyseren we de data. De testen gingen goed, maar de resultaten vallen tegen. De software blijkt niet accuraat genoeg. De referentiepunten staan goed, maar de deckmarking tegels niet.
Met het team bedenken we een oplossingsaanpak. Als het probleem in de software zit dan kunnen we het binnen drie dagen oplossen. Als de HoloLens zelf het probleem is dan is het einde project. In dat geval moeten we wachten op de HoloLens II. Ralph stelt drie dagen budget beschikbaar.
Schema: visuele weergave van problemen in sprint 5
Sprint 6: fix de software of stop ermee
Tijdens de drie dagen passen we de software aan. We wijzigen de calculatie van de positionering en de positie van de tegels ten opzichte van elkaar.We testen de software op de kantoorvloer van Jumbo omdat er geen schip in de buurt is. We denken dat we er zijn. Maar op dag drie ontdekken we twee nieuwe problemen:
- Eén van de referentiepunten staat stabiel, maar niet op de plek die we markeren.
- De projectie wordt niet tussen de referentiepunten getoond: de tegels schommelen in schaal.
In overleg schrappen we de demo aan de directie. Het werkt nog niet. We balen als een stekker. Hoe kan dit nu gebeuren? Maar, de aanhouder wint. We bijten ons erin vast en vinden het probleem.Omdat we niet altijd een schip voorhanden hebben, testen we vaak op een lege kantoorvloer, parkeerplaats of stoep. Het telkens opnieuw uitmeten van het ‘testdek’ blijkt een risico. Probleem 1 blijkt te zijn veroorzaakt door het verkeerd uitzetten van het testdek. Bij probleem 2 ontdekten wedat we bij een optimalisatieslag per ongeluk teveel hebben gewijzigd. Voor probleem 2 moeten we de schaalfactor en rotatie van de tekening aanpassen. Het schommelend effect is weg. De tekening blijft constant en stabiel liggen. Toen we de oorzaak gevonden hadden, konden we het probleem gelukkig snel oplossen.
Schema: Visuele weergave van problemen in sprint 6
Test 1 op de Fairplayer met nieuwe software
De drie dagen zijn voorbij, de software werkt weer. Toch willen we de nieuwste software testen aan boord. Op 17 april is die mogelijkheid: het schip de Fairplayer is in de haven van Rotterdam. Resultaat? Het werkt niet. Het de projectie ligt gespiegeld en gedraaid. De reden is dat de bril nog staat ingesteld op het testen op kantoor.
Omdat we er toch zijn introduceren we de HoloLens bij de bemanning. De kapitein, de port captain en drie officieren testen de HoloLens. De bemanning ziet het werken met de bril wel zitten. Maar ze hebben ook feedback: de klikgebaren vinden ze nog moeilijk en het zichtveld mag groter. Op het schip staat een sleepboot met tien supports die je een stuk sneller kunt positioneren met onze HoloLens.
Foto: laatste test op het schip Jumbo Vision
Test 2 op de Fairplayer met de nieuwe software
We passen de software aan en op 24 april gaan we weer aan boord. Sommige testen verlopen goed, andere niet. De tekening blijft niet constant op zijn plek blijft liggen.We gebruiken de testresultaten en verbeteren de software opnieuw. Begin mei is de aangepaste software af maar er is geen schip. In mei testen we de software nog een keer op de stoep van het kantoor van Jumbo. Yes! Op 31 mei werkt de software goed.
Test 3 op de Jumbo Vision: go or kill
En ja, dan volgt de finale test op 7 juni op het schip Jumbo Vision. Het moet hier goed gaan, anders stopt de directie het project. Eerst testen we nog één keer bij Jumbo op de stoep. Dan verplaatsen we naar het parkeerterrein van onze buren van DHG. Het parkeerterrein is daar mooi vlak.
Foto: Laatste test op het schip Jumbo Vision
Na de lunch volgt het moment suprême: we gaan voor de laatste test aan boord van de Jumbo Vision. Yes! De tekeningen liggen vijf keer achter elkaar perfect op hun plaats. We mogen een plan maken voor de uitrol.
Video: finale test HoloLens Deckmarking software op schip Jumbo Vision
Foto: team van de finale test op het schip Jumbo Vision
De MVP fase duurt langer dan gepland. Waarom? Zowel de hardware (HoloLens) als de software is nieuw. Je komt als team constant nieuwe problemen tegen die je moet oplossen. Pfff. Wat hebben we al veel gefaald met elkaar. En dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar door te experimenteren, falen en problemen te tackelen heeft ons team nu wel de eerste versie van deze high tech Deckmarking innovatie ontwikkeld. Echt teamwork. En daar ben ik trots op!
What’s next?
De techniek werkt nu. Tijdens de uitrol gaan we het gebruikersmenu ontwikkelen samen en voor de gebruikers. Nu maar hopen dat ze de techniek zullen waarderen en adopteren. De uitrol is gestart in juli.
Vind je deze content waardevol of wil graag reageren? Laat het ons weten. We horen graag welke content jij waardevol vindt. Mocht je het leuk vinden om automatisch op de hoogte te blijven van onze avonturen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Tot Friday!
Noor