Geef jij leiding aan innovatie? Hoe goed ben je in falen? Lukt het je om van elk gefaald business experiment te leren? En de motivatie te vinden om door te gaan? In dit artikel lees je waarom falen belangrijk is en wat je kunt doen om een faalveilige cultuur te kweken.
Achter raken
Je weet dat je continue je business moet vernieuwen om niet achter te raken. Want je concurrentie beweegt en behoefte van de markt verandert. Toch steek je veel tijd in het runnen van de business. Te weinig in het bouwen. Nieuwe dingen zijn onzeker dus de kans falen groot. En ook al weet je dat falen leren is, het vervelende gevoel belemmert om nieuwe dingen uit te proberen.
Innovatieve organisaties zoals Amazon, Google en Bol.com staan erom bekend dat falen mag. Ze geloven dat dit de enige manier is om snel te innoveren en dus te groeien.
Hoe zorg je voor een cultuur waar falen mag, nee… zelfs moet?
Laten we eerst dieper ingaan op wat falen precies is.
Fale(n) volgens van Dale
Volgens van Dale is falen tekortschieten, mislukken, fouten begaan, zijn doel niet bereiken.
Je hebt een doel, een plan om dit doel te bereiken, je probeert het. En toch lukt het niet.
Je belangrijkste doel: bedrijfscontinuïteit
Als manager heb je meerdere doelen zoals: omzetdoelen, winstdoelen, klanttevredenheidsdoelen en medewerkerstevredenheidsdoelen. Maar dit is jouw belangrijkste doel: de continuïteit van je bedrijf.
Dit borg je door leiding te geven aan innovatie. En hier ontstaat spanning. Je weet dat als je teveel op de korte termijn stuurt (de kwartaalwinst, jouw bonus), de lange termijn (continuiteit) onzekerder wordt.
Illustratie: De rol van falen bij innovatie
Wanneer falen stoppen wordt
Als kind weet je niet wat falen is. Neem nu leren lopen: je zette de eerste stap, probeerde de tweede, viel, stond op, en probeerde het opnieuw. Todat je het kon. Je hebt er niet aan gedacht dat opgeven een optie was.
De angst om te falen ontwikkel je later in je leven, wanneer je je bewust wordt van je omgeving. Je probeert iets nieuws, het gaat mis en je collega’s, vrienden of familie reageren afwijzend. Door de afwijzing ontstaat schaamte en vermijding.
Faalveilig
Als manager ben je de sleutel voor een faalveilige cultuur waarin falen mag of zelfs aangemoedigd wordt. Je staat onder een vergrootglas. Je gedrag wordt gekopieerd door je medewerkers. De toon en inhoud van je communicatie beïnvloed de psychologische veiligheid. Daarnaast laat je met je besluiten zien of je innovatie belangrijk vindt.
4 tips voor managers die leiding geven aan innovatie
Illustratie: Innoveren vanuit een visie
Wil je als manager een faalveilige cultuur creeëren volg dan deze tips:
- Stel een visie en innovatiestrategie op. Als je een lange termijn visie hebt dan is het eerste ‘mislukte experiment’ geen ramp, slechts een hobbel op weg naar een winnende positie in de markt. Onthoud: je business vernieuwen is een marathon, geen sprint.
- Stuur op kleine haalbare doelen. Je business vernieuwen gaat over zo snel mogelijk leren via kleine herhalingen. Vermijd -vooral in het begin- financiële doelen, en formuleer procesdoelen zoals aantal experimenten, aantal design sprints, aantal pilots met klanten. Successen verhogen het zelfvertrouwen: een krachtig middel tegen falen.
- Geen projecten, wel experimenten. Woorden maken het verschil. Een project klinkt als iets vaststaands, iets voorspelbaars. Een experiment is een proef, het mislukt dus eigenlijk nooit. Het verwachtingsniveau daalt en er ontstaat ruimte voor business creativiteit.
- Communiceer je eigen falen. Bespreek op de eerstvolgende kwartaalbespreking ook de projecten die zijn gefaald. En dan met name de projecten waar jij ook een rol in hebt gespeeld. Je kwetsbaarheid werkt aanstekelijk voor je collega’s, ze denken “als hij mag falen, dan mag ik het ook.”
Falen, je kúnt ’t
Innovatie is eigenlijk niets meer dan nieuwe dingen doen om de continuiteit van je bedrijf waarborgen. Het vervelende aan nieuwe dingen doen is dat ze onzeker zijn: je kunt falen. Als je niet uitkijkt raak je gedemotiveerd en stop je ermee.
Jij speelt een belangrijke rol in het creëren van een faalveilige cultuur. Start met het ontwikkelen van een visie, wees open over eigen falen en praat over experimenten in plaats van projecten.
Meer lezen over falen? Lees dan deze artikelen:
- Niet falen betekent nog niet dat je wint. Managing director Eurocept Pharmaceuticals Thomas Calis legt uit waarom je moet handelen ondanks de angst.
- Stinkende vissen: regelrechte rem op innovatieve ideeën. Over hoe 4 persoonlijke risico’s managers weerhouden van ondernemend gedrag.
Jij kunt het. Samen met jouw MT, de continuiteit van je business beter borgen. Maak een vliegende start met ons gestructureerde programma voor een innovatiestrategie in 3 korte workshops.
Tot Friday!
Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp.