Een goede innovatie pitch is goud waard. Of je nu je CEO wilt overtuigen van je baanbrekende idee, of funding zoekt van een investeerder. Hoe jij het presenteert bepaalt in grote mate of jouw innovatie ook echt gerealiseerd wordt. Daarom besteden wij veel aandacht aan pitch vaardigheden tijdens onze workshops, design sprints en hackathons. In dit artikel lees je 7 tips voor een winning innovatie pitch.
Als marketeer en gecertificeerd presentatiecoach begeleid ik professionals, startups en ondernemers bij het voorbereiden van belangrijke pitches en presentaties. Binnen Friday out of the Box help ik innovatieteams met het overtuigend presenteren van hun ideeën, concepten, prototypes of proposities.
Wat is een pitch eigenlijk?
Mijn definitie van een pitch is simpel: een korte presentatie waar je een doel mee wilt bereiken. Wat is kort? Alle presentaties onder de 5 minuten zijn een pitch. Wist je dat een startup of ondernemer soms wel 16 uur voorbereiding nodig heeft voor een belangrijke pitch van 2 minuten? Juist omdat je zo kort de tijd hebt en een gericht doel wilt halen, is een goede voorbereiding belangrijk.
Het belang van de innovatie pitch
Innovatie gaat over dingen bedenken en doen die nog niet eerder zijn gedaan. Een nieuw product, proces, business model of technologie. En in dat nieuwe zit de grootste valkuil: onzekerheid. Jouw managementteam of potentiële investeerder wil zo snel mogelijk antwoord op de volgende vragen/onzekerheden:
- Is het idee onderscheidend of uniek?
- Is er een markt voor?
- Wat is het verdienpotentieel?
- Welke (financiële) risico’s brengt het idee?
- Is deze innovator de geschikte kandidaat om dit idee tot een succes te brengen?
Aan jou de taak om tijdens je pitch antwoord te geven op deze vragen. Gebruik deze 7 tips voor de voorbereiding.
Tip 1: Schrijf eerst je doel op
Zet je innovatieve concept of idee nog even aan de kant. Maak eerst helder wat de pitch jou op moet leveren. Wil je funding van het managementteam om een nieuw product op de markt te brengen? Zo ja, hoeveel geld heb je nodig? En waar ga je dat geld precies voor gebruiken?
Door je doel scherp te formuleren ga je gerichter te werk in de voorbereiding van je pitch. Alles wat je zegt moet bijdragen aan het doel dat je wilt bereiken.
Tip 2: Vind empathie voor je publiek
Empathie is het vermogen om je in te leven in degene voor wie je moet pitchen. Wie is je manager, CEO of investeerder? Wat vindt diegene belangrijk? Begrijp je hun gevoelens en standpunten, dan is de kans groter dat je ze positief beïnvloedt met je innovatieve idee.
Gebruik de empathy map
Een handige tool voor deze stap in je voorbereiding is de empathy map. Hiermee maak je op een gestructureerde manier de gedachten en gevoelens van jouw publiek inzichtelijk. Je brengt in kaart wat ze zeggen, denken, doen en voelen. Gebruik deze informatie om de juiste argumenten te formuleren. Een voorbeeld:
Tip 3: Emotie vóór de inhoud
Maak een emotionele connectie met je publiek, voordat je naar de inhoud van je verhaal gaat. Anders loop je het risico dat ze niet geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt.
Voorbeeld
Een innovator start zijn pitch met:
“Goedemorgen ik ben Jeroen van Santen, ik ben CEO bij startup X en ik ga jullie iets vertellen over cybersecurity en mijn innovatieve idee Y op basis van nieuwe encryptietechnologie.”
Voel je jezelf al wegzakken in je stoel? Er is niets verrassends aan. Waar ligt dit aan?
- het publiek weet vaak al precies wie er gaat spreken en wat het onderwerp is.
- Er is geen emotionele connectie gemaakt met je publiek. Het gaat meteen over jou en je oplossing. Wat is het probleem eigenlijk? Waarom moeten ze naar je luisteren?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Emotie zit nooit in de technologie of vorm van je idee, maar altijd in het effect dat je met je innovatieve idee bereikt. Welk probleem los je op? Wat betekent dat voor je publiek? En hun klanten?
Een betere opening voor Jeroen is:
“Als IT specialist spreek ik dagelijks ondernemers wiens app of website is gehacked. In het beste geval worden ze gechanteerd en kunnen we schade voorkomen door snel te handelen. Maar in het ergste geval is alles weg. Alles. Alle content, alle koppelingen met interne systemen en…alle data van de klanten.”
Je voelt het publiek al denken: “Oh shit, ik hoop dat dat mij nooit gaat gebeuren.” Check!
Tip 4: Simpel is slim
Is het probleem helder? Dan is het tijd om jouw oplossing toe te lichten. Hoe los je het probleem op? En wat is het unieke eraan? Leg je idee zo simpel mogelijk uit.
Vertel niet over “de nieuwste Fintech S8-applicatie die je hebt ontwikkeld door V1 te upgraden naar V7 zodat de company beter kan sourcen.” Veel startups vallen in de valkuil van technische details in hun pitch. Niet doen. Hoe simpeler je verhaal, hoe slimmer je overkomt. Ook richting vakgenoten.
Maak hen nieuwsgierig naar de techniek achter je idee, zodat zij je na je korte pitch alle inhoudelijke en technische vragen kunnen stellen.
Tip 5: Vergeet je bewijslast niet
Een van de onzekerheden bij innovatieve ideeën is: gaat dit wat opleveren? Is hier markt voor? Neem dus bewijs mee dat je idee werkt, of dat er potentie in zit. Spreek van tevoren met meerdere klanten, stakeholders en collega’s of vakgenoten om je idee te valideren. Of neem verkoopcijfers en marktonderzoek mee in je pitch.
Tip 6: Sluit af met een concrete actie
Door je pitch te eindigen met een concrete actie of vraag, start je een dialoog met je publiek. Bijvoorbeeld:
“….en daarom vraag ik 5000 euro investering in deze app. Ik laat jullie graag een demo zien, hebben jullie daar nu tijd voor of zal ik daarvoor een afspraak inplannen?”
Tip 7: Passie + eigenaarschap = onbetaalbaar
Overtuigend presenteren heeft alles te maken met overtuiging. En dat begint bij jezelf. Waarom ben je zo enthousiast over dit idee? Welke persoonlijke motivatie heb je om hier een succes van te maken? Toon je passie voor het onderwerp en de eigenaarschap om dit goede idee tot een succes te maken. Dát is overtuigend.
Tijd voor jouw innovatie pitch?
Veel succes met het pitchen van je creatieve ideeën. Hulp nodig bij jouw innovatie pitch? Plan dan een gratis innovatieconsult. Tijdens deze videocall van 30 minuten krijg je advies, tips en ideeën om jouw innovatieve idee op de markt te brengen.
Tot Friday!
Sanne Lichtendahl is is Innovatiestrateeg en partner bij innovatiebureau Friday out of the Box. Hier ontwerpt en faciliteert ze innovatieprogramma's, innovatietrainingen en creatieve conceptontwikkeling. Zij werkt o.a. voor ziekenhuizen, grote gemeenten, ICT dienstverleners en consultants. Sanne schreef in 2021 het boek 'Innovatie de baas' (S2 uitgevers)en spreekt regelmatig op events en congressen over innovatie en business creativiteit.