fbpx

Innovatie software: de voordelen én de nadelen

door | 28 september 2021 | Innovatiestrategie

Leestijd: 4 minuten

Innovatie software: is het de volgende management-hype of een duurzame investering?  In mijn vorige artikel over dit onderwerp stelde ik de vraag of innovatie software je echt helpt om beter te innoveren. Mijn antwoord was ja. Maar hoe maak je de juiste afweging? Wanneer kies je wel of niet voor het digitaal ondersteunen van je innovatieproces? In dit artikel geef ik drie belangrijke voor- en nadelen van innovatie software.

Voordeel #1: Meer waardevolle ideeën

Traditioneel worden creatieve sessies zoals brainstorming of de ideeënbus gebruikt om aan vernieuwende ideeën voor innovatie te komen. Het aantal mensen dat in een fysieke brainstorm ideeën kan inbrengen is beperkt. En feedback op je idee in de ideeënbus duurt vaak demotiverend lang. Al in de jaren zeventig had de Belgische kruidenier Colruyt een innovatieve oplossing om meer goede ideeën naar boven te krijgen. In alle vestigingen hing de specifiek daarvoor bedoelde groene telefoon. Daarmee konden medewerkers op de winkelvloer direct het management bereiken om hun ideeën door te geven. Lekker laagdrempelig en interactief.

Die telefoon is inmiddels vervangen door idea management software. En met succes! De volgende stap is om ook klanten, leveranciers en business partners gebruik te laten maken van de innovatie tools en hen bij het proces te betrekken. Juist die blik van buiten kan helpen om niet alleen meer, maar ook meer verassende, out of the box ideeën op te halen.

Voordeel #2: Meer waardevolle ideeën

Medewerkers willen graag betrokken worden bij de toekomst van hun organisatie. De inzet van een moderne digitale tool maakt dat mogelijk en aantrekkelijk. Het onderstreept bovendien dat de top van de organisatie het belangrijk vindt dat alle medewerkers meedoen aan het verbeteren van de eigen organisatie en gezamenlijke innovatie. En dat de top bereid is hierin te investeren.

Voordeel #3: Meer grip op het innovatieproces

Innovatie software maakt het proces transparant en geeft daarmee de organisatie meer grip op innovatie. Zo kun je door de software beter zien wat er allemaal in de innovatie-pijplijn zit en daar op sturen. Hoeveel ideeën zijn er aangebracht? Moet er meer tijd en geld vrij gemaakt worden voor ideegeneratie? Zijn goede ideeën al aan iemand toegewezen? Waar blijven innovatieprojecten hangen? Hoeveel succesvolle implementaties verwachten we dit jaar en wat is de status? Allemaal vragen die de software kan helpen beantwoorden.

 
Maar er zitten ook nadelen aan het inzetten van een software tool voor innovatie.

Nadeel #1: Onbruikbare ideeën

Als je innovatie software gebruikt als een ‘ideeënbus on steroids’ dan loop je het risico dat je wel heel veel ideeën krijgt, maar geen bruikbare. Ik heb meerdere anekdotes daarover gehoord. Zoals de 125.000 ideeën die BP kreeg als oplossing voor de olieramp in de golf van Mexico in 2010, waarvan er uiteindelijk geen enkele is gebruikt. En wat vind je van het idee van een afwasmiddel met kippengeur? Een fabrikant had een prijs uitgeloofd voor het idee dat de meeste likes kreeg. Dat bleek geen goed beoordelingscriterium, want een onbruikbaar en flauw idee kreeg de lachers op de hand. En won door de meeste likes.

Een tool die alleen maar uitnodigt tot het genereren van veel ideeën, zonder duidelijke kaders of ontwerpcriteria, kan je innovatieproces eerder verstoppen dan versnellen. 

Nadeel #2: De tool is niet de oplossing

Het inzetten van innovatie software kan een te bedrijfsmatige benadering uitlokken. Je kunt namelijk met de tools van alles meten. Maar dat meten kan ook averechts werken. Zo zie ik in meerdere tools de mogelijkheid om aandragers van een idee verplicht een inschatting te laten geven van het verwachte rendement. Goede creatieve ideeën zonder financiële onderbouwing worden dan door het systeem geblokkeerd. Zonde, zeker als je hoopt disruptieve ideeën te krijgen, want die zijn nou eenmaal moeilijk financieel te onderbouwen.

Zorg er ook voor dat je als organisatie zelf innovatie niet blokkeert. Bij voorbeeld door managers en teams geen tijd en budget te geven om te experimenteren. En creëer een faalveilige omgeving waar het mislukken van ideeën en experimenten niet je hele carrière kan kosten. Een tool maakt nog geen innovatieve organisatie, dat is nog steeds mensenwerk.

Nadeel #3: Tools behoeven begeleiding

“Het ligt echt niet aan de tool Marc, maar aan onze organisatie.” Dat kreeg ik te horen tijdens een klantinterview over het gebruik van innovatie software. Inderdaad, software is maar een tool. Een die helpt om te werken aan iets ‘wat ook morgen kan’, zoals innovatie, wordt gemakkelijk terzijde gelegd. Want de bestaande operatie gaat voor. De eerste deelnemers doen vaak mee uit nieuwsgierigheid. Maar als je het proces niet actief begeleidt slokken de dagelijkse to-do lijstje alle energie en tijd weer op. Een innovatiecoach die actief de voortgang bewaakt, mensen instrueert en helpt om steeds weer om een volgende stap te zetten, is bepalend voor het succes van innovatie software.

Conclusie

Met innovatie software tools kun je veel meer én verschillende mensen bereiken voor je innovatie-uitdaging. En zo meer waardevolle ideeën genereren. Het helpt ook om grip te houden op het proces en je innovatie-portfolio beter aan te sturen. Of jouw medewerkers echt actief en kwalitatief bijdragen via een digitale omgeving hangt af van de begeleiding. Innovatie software kan de innovatiekracht van je organisatie een boost geven, maar de het vraagt goede, motiverende begeleiding van een ervaren innovator.  

Heb je advies nodig over de inzet van innovatie software?  Vraag een gratis innovatie software consult aan. We helpen je innovatie de baas te worden.

Tot Friday!

Marc Boers | Innovatiebureau Friday out of the Box
Marc Boers | Innovatiecoach Friday out of the Box

Marc Boers is innovatiecoach bij Friday out of the Box en specialist op het gebied van innovatie software. Hij werkte jaren als ondernemer in de retail en stond vooraan tijdens de digitale transitie van zijn bedrijf. ‘Klantgericht innoveren, marketing en digitale mogelijkheden hebben mij altijd gefascineerd’. Als innovatiecoach helpt Marc nu andere ondernemers, start-ups en dienstverleners met het bedenken van innovatieve diensten en concepten.