fbpx

Hoe Van ’t Hof Rijnland bouwt aan een onderscheidende marktpositie in de vastgoedmarkt.

Logo VHR | Klantcase Friday out of the Box

In 3 efficiënte strategie workshops

Uit respect voor volle agenda’s.

Naar 5 alternatieve business modellen

Van behoudend tot disruptief. 

Richting een stevige marktpositie

Met een slim verdienmodel.

“Joey en Oedo daagden ons uit om uit onze comfort zone te treden, zonder de realiteit uit het oog te verliezen. Wij zijn super blij met jullie benadering en toegevoegde waarde.  Jullie hebben ons geprikkeld en geënthousiasmeerd om buiten de traditionele ‘vastgoedlijntjes’ te denken, maar tegelijk ons geholpen om pragmatisch te blijven. Een prachtige combinatie om de fundering te versterken en verder ons huis uit te bouwen! Heel prettig om de ervaringen vanuit de andere markten toe te voegen aan de vastgoedmarkt.“ 
Bert van Lunteren

COO, Van 't Hof Rijnland

Over Van ’t Hof Rijnland

Slimme vastgoedmanagers

Vastgoed beheren en verhuren, dat is wat Van ’t Hof Rijnland (VHR) doet. Voor grote beleggers en Verenigingen van Eigenaren. Ook wel Propertymanagement genoemd. Het doel: panden optimaal bezetten voor zoveel mogelijk rendement.

En dat doen ze slim. Met meer dan 34.000 huur- en koopwoningen in hun portfolio zijn zij met recht één van de topspelers op de Nederlandse markt. Vanuit vestigingen in Den Haag, Groningen, Utrecht (Leidsche Rijn), Zoetermeer en Rotterdam werken 160 collega’s actief aan de kwalitatieve dienstverlening van VHR en hun innovatieve projecten. 

KLantcase VHR1

De uitdaging

De vastgoedmarkt is in beweging, en daarmee ook de markt van Property Management. Klanten worden scherper op de financiële prestaties en klanttevredenheid. Huurders worden kritischer en stellen steeds hogere eisen. Ondertussen treden nieuwe gespecialiseerde partijen toe in deze traditionele markt.

Toekomstbestendig
Wat doe je dan? De directie van Van’t Hof Rijnland heeft ons, via Sherpa Marketing, gevraagd om samen met het MT nieuwe toekomstbestendige businessmodellen te ontwikkelen. Om hun onderscheidende positie in de markt te verstevigen. Een typische klus voor Joey en Oedo. 

KLantcase VHR2

Onze aanpak en oplossing

Het gaat hier om een strategisch probleem, namelijk het onderscheidend vermogen in de markt. Joey Gonesh en Oedo Brandsma kozen voor het programma van business model ontwerp met het business model canvas. Dat geeft VHR een sterke basis om in kaart te brengen hoe ze waarde creëert voor haar klanten, maar ook om kansen in de markt te ontdekken.

Bouwblokken
Van een complex bedrijf naar de negen
bouwblokken van het canvas levert discussie en echte inzichten op. In drie workshops kwamen we niet alleen tot structuur, maar we vonden ook diepgang. Daarbij hebben we belangrijke keuzes gemaakt. VHR kan zich hiermee in de toekomst duidelijk onderscheiden van concurrenten. 

In 5 stappen naar een nieuw business model

Business Model Proces stap 1

Intake

Wat is de grootste uitdaging van VHR?

Business Model Proces stap 2

Workshop 1

Verken de markt en spot de kansen.

Business Model Proces stap 3

Workshop 2

Ontwerp 5 business modellen.

Business Model Proces stap 4

Workshop 3

Verfijn & selecteer de beste.

Business Model Proces VHR

Next steps

Rapportage en de vervolgstappen.

“Doordat je op een gestructureerde manier zo’n traject doorloopt dat de kans veel groter dat je de echte gesprekken voert met elkaar. Als externe facilitators kunnen wij ons onafhankelijk opstellen. Wij stellen de vragen die niemand meer kan of durft te stellen. Zo maken we transparant waar het nu echt over gaat.”
Joey Gonesh

Innovatie Strateeg, Friday out of the Box

De resultaten voor VHR

Begrijp de markt beter
Voor VHR hebben we eerst de dominante business modellen in de vastgoedmark onderzocht. Vervolgens identificeerden we de X grootste kansen. Maar die mogen we hier natuurlijk niet delen.

5 alternatieve business modellen
Waar ligt de toekomst van Van ‘t Hof Rijnland? Creativiteit ontstaat als je in opties denkt. Daarom hebben we vijf alternatieve business modellen uitgewerkt – van behoudend, tot disruptief. Welke heeft het meeste draagvlak?

Eindrapport
De opgedane inzichten en gemaakte keuzes legden we vast in een rapport, waarbij we ook advies gaven voor de volgende stappen.

Zo wordt VHR innovatie de baas.

 

Korte termijn effect
Wat gebeurt er als je je nieuwe visie op de toekomst meteen meeneemt in je lopende aanbestedingstraject? Dan ontdek je direct of het aanslaat, en of het je onderscheidt van je concurrenten. VHR haalde een nieuwe opdracht binnen vanuit hun vernieuwde strategie. Laat de toekomst maar komen!

Zelf aan de slag met nieuwe business modellen? Lees dan dit artikel Nieuw business model, voorkom deze 5 meest gemaakt fouten. 

 

Meer lezen over onze aanpak en de persoonlijke reflectie van Joey en Oedo op dit traject met VHR? Lees dan de nabeschouwing.

 

De Mount Everest loop je ook niet in één keer op. Dat gaat in etappes. Dat is met de ontwikkeling van een nieuwe strategie niet anders. Dit was een mooie expeditie met van ’t Hof Rijnland voor meer onderscheidend vermogen in de toekomst.”

Oedo Brandsma

Marketing Strateeg, Sherpa Marketing