Biologische gewasbescherming en -bestuiving is hot. Supermarkten stellen strenge eisen aan hun leveranciers, en consumenten willen steeds meer biologisch. Inmiddels werkt bijna iedere tuinder in Nederland daarom met biologische middelen. Dat is goed nieuws voor het milieu, voor onze gezondheid, én voor Koppert Biological Systems. Zij zijn marktleider in natuurlijke gewasbescherming en sturen per week duizenden dozen met onder meer insecten, mijten en hommels de wereld over.
Koppert klopte bij ons aan om hun supply chain te optimaliseren. We hebben met een multi- disciplinair team van het bedrijf een innovatietraject doorlopen waarbij ze hun logistieke proces probeerden te hacken. Minke sprak portfoliomanager Tim van Doren over zijn ervaringen.
Hoe verschilde dit traject van hoe jullie projecten doorgaans aanpakken?
“Normaal gesproken starten we een project met een business case. We proberen het rendement zo vroeg mogelijk in te schatten. Wat levert het op? Maar bij dit project hadden we geen SMART-doelstelling, eerder een big hairy goal: het logistieke proces hacken.”
Hoe heb je het vertrouwen gewonnen van het MT?
“Met inhoud. We hebben gesprekken gevoerd over hoe COVID-19 bedrijven verder de toekomst in duwt. De pandemie heeft gezorgd voor tech-celeration; veel bedrijven zijn gedwongen digitale technologieën te omarmen. Als we ook in de toekomst de markt willen domineren, dan zullen we mogelijkheden moeten verkennen die we ons nu nog niet kunnen inbeelden.”
En heeft dit traject bijgedragen aan tech-celeration bij Koppert?
“Absoluut. We trapten dit project af met een innovatiebooster, waarbij we externe trends en nieuwe technologieën koppelden aan businessideeën voor ons bedrijf.”
Voor welke gedragsverandering zorgde dit?
“We hebben geleerd om uit te zoomen. We zijn namelijk geneigd om al snel in oplossingen te denken. Tijdens de design sprint met Fieke van Friday out of the Box hebben we juist het probleem geanalyseerd, en veel feedback opgehaald van de werkvloer. Zo kwamen we tot een overzichtelijke probleemstelling met minimale bias.”
Foto: Fieke Sluijs als facilitator tijdens de Design Sprint bij Koppert.
Wat was de opbrengst voor de business?
“We hebben een nieuwe blue print uitgewerkt voor ons logistieke proces. Ons bedrijf is over vijf decennia organisch gegroeid en het bedrijfsproces bevat daardoor veel historie. Binnen ons team vergelijken we het met een huis: in de loop der tijd is er vanalles bijgebouwd, zonder dat de fundering is versterkt. Dat hebben we nu aangepakt. Geen radicale omslag, maar een micro-revolutie waardoor we voorbereid zijn op toekomstige groei, en waarmee we de basis leggen voor verdere automatisering.”
Waren er ook onverwachte uitkomsten?
“De winst zat hem ook in een nieuwe manier van werken. We waren gewend om op twee verschillende manieren te innoveren: run —voor de kleinere, operationele troubleshooting en change voor de meer uitgebreide verbeterprojecten. We voegen daar nu innovate aan toe: we weten de oplossing nog niet, maar we zoomen in op het probleem. Het was erg motiverend om in zo’n setting te werken. Ook ontdekten we hoe efficiënt het is om in een multidisciplinair team te werken. Zo deed in ons innovatieteam ook een sales-collega mee aan de sprint, om the voice of the customer te vertegenwoordigen.”
Foto: Prototyping met Lego tijdens de Design Sprint bij Koppert.
Wat vonden jullie uitdagend?
“We zijn gewend aan projecten met een lange doorlooptijd. Het was voor ons dus nieuw om binnen vijf dagen een project op poten te zetten, zonder te snel in oplossingen te denken. Hierbij hebben we veel gehad aan de begeleiding van Fieke. Zij zorgde ervoor dat onze focus bij het probleem bleef. Oplossingen kwamen er toch wel, zeker toen we aan de slag gingen met jullie verschillende brainstormtechnieken. We hebben toen met elkaar het beste idee geselecteerd, en dat geprototyped met Lego.”
“Uhm, Lego…?” dachten we eerst, maar uiteindelijk werkte dat perfect om het hele logistieke proces te visualiseren — van order entry tot en met het leveren aan de klant.”
En heeft jullie idee goedkeuring gekregen van het MT?
“Ja! We hebben groen licht om het verder uit te werken. Het filmpje dat we tijdens de design sprint maakten werkte zeer overtuigend. Daaruit werd helder dat onze nieuwe aanpak niet alleen kosten bespaart, maar ook zorgt voor snellere levertijden. Beter voor ons én voor de klant dus. Daarbij hadden we tijdens de testfase al gewerkt aan draagvlak binnen de organisatie. We hebben het nieuwe voorstel voor de supply chain voorgelegd aan verschillende afdelingen, en iedereen was er heel positief over.”
Hoe gaan jullie het project verder uitrollen?
“Vanaf volgende maand komt het projectteam één dag per week samen. We zijn nu op 30% van het project en hebben onszelf tot doel gesteld om binnen 6 weken op 70 à 80% te zitten.”
Jullie hadden ook andere bureaus benaderd. Waarom kozen jullie voor Friday out of the Box ?
“We waren blij met de pragmatische, bottom-up aanpak van Friday out of the Box. Met de sessie van Friday out of the Box benutten we het momentum. Mouwen opstropen en beginnen!”
Wil je net als Koppert innoveren op je (logistieke) processen? Neem dan contact met ons op of plan een gratis innovatieconsult. Wij helpen je innovatie de baas te worden.
Tot Friday,
Minke Havelaar is facilitator van hackathons en design sprints bij Friday out of the Box. Verder werkt ze als business designer voor de culturele sector en geeft ze les op het HBO over conceptontwikkeling, marketing en branding. Design is Minke’s tweede liefde. Vrije uren brengt ze door in haar keramiekstudio waar ze producten maakt en verkoopt onder het merk Feelings & Gallop.
📸 Fotocredit headerfoto: Koppert Biological Systems. Overige foto’s eigendom Friday out of the Box.