Kodak was een begrip. Je weet vast nog hoe spannend het was om vroeger de vakantiefoto’s op te halen: je kreeg een hoesje en had geen idee of ze gelukt waren. Na het selecteren plakte je de foto’s in een album.
Hoe anders is het nu. Je maakt een foto met je smartphone. Een filtertje eroverheen en je deelt het via de app. Liken en sharen maar. In dit blog beschrijf ik hoe Kodak ten onder ging en hoe jij dit kunt voorkomen.
Van hardloper naar doodloper: let op de veranderende markt
Hoe kan een gevestigd bedrijf als Kodak opeens ten onder gaan? Kodak zag immers de mogelijkheden voor digitale camera’s en investeerde daar ook in. In 2001, toen Facebook nog niet in het woordenboek voorkwam, kocht Kodak zelfs de fotodeelsite ‘Ofoto’ op.
Sinds de komst van de kwalitatief goede camera’s in smartphones deelden klanten hun foto’s vooral online, via bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Snapchat. Deze trend werd door Kodak compleet onderschat.
Ze gebruikten het Ofoto netwerk niet om ‘Kodak momenten’ te delen, maar zette de oude propositie voort: meer mensen met digitale geprinte foto’s lokken. Zoals we nu weten, geen handige keus…
Helaas is Kodak niet het enige slachtoffer. De wereld om ons heen verandert continu. Dat maakt ons soms blind voor de verandering die er echt toe doet. Het kan soms lang duren voor het misgaat.
V&D had al dertig jaar een identiteitscrisis: een gebrek aan duidelijk bedrijfsprofiel. Sinds de jaren tachtig zaten zij al in de financiële problemen. Ook de telecomsector heeft er last van. Blackberry bleef geloven dat bedrijven bepalend waren voor hun markt, terwijl consumenten smartphones al lang hadden omarmd.
Drie tips voor een succesvol en toekomstbestendig bedrijf
Goed nieuws… wij kunnen je helpen een Kodak moment voor jouw bedrijf te voorkomen! Stel jezelf de volgende drie vragen:
1. Wat heb je jouw klant te bieden? Apps bijvoorbeeld? Of een nieuwe huisrobot? Dat is natuurlijk mooi, maar het moet geen doel an sich zijn. Kodak staarde zich blind door alles in te zetten op ‘digitale geprinte foto’s’.
Bepaal wat jouw organisatie voor toegevoegde waarde heeft voor klanten: Welk probleem los je op en hoe kan je dat beter doen?
2. Welke kansen bieden recente ontwikkelingen jou? Iedere dag komen er nieuwe technologieën bij. Start-ups poppen uit de grond en gaan de concurrentie aan met gevestigde orde.
Dat kan je als bedreiging zien, maar een markt met concurrentie biedt vaak groeipotentie. Kodak had dit kunnen zien toen mensen foto’s begonnen te delen via Facebook en Instagram. Kijk dus goed hoe ontwikkelingen bij jou passen.
3. Welke skills heb jij nodig? Gevestigde bedrijven bouwen vaak voort op vertrouwde kennis en structuur. Bij marktdisruptie onderscheiden juist de ondernemingen zich die alle skills hebben om met verandering om te gaan. Bedenk wat én wie je nodig hebt om jouw kansen niet alleen te signaleren, maar er ook iets mee te doen.
Meer lezen over innovatiestrategie? Lees dan deze artikelen:
- Leiding geven aan innovatie: falen is een optie. Over waarom falen belangrijk is en wat je kunt doen om een faalveilige cultuur te kweken.
- Niet falen betekent nog niet dat je wint. Managing director Eurocept Pharmaceuticals Thomas Calis legt uit waarom je moet handelen ondanks de angst.
Herontdek jezelf, blijf relevant
Ben je ervan overtuigd dat je een Kodak moment wilt voorkomen? Mooi, dat is de eerste stap. Blijf je klant adequaat bedienen, geef antwoord op de juiste vragen. Investeer in jezelf door up-to-date te blijven en de juiste skills in huis te halen. Ik hoop je met deze tips wat verder op weg te helpen. Heb je nog vragen of weet je niet waar te beginnen?
Tot Friday!
Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp.