Waarom design thinking? Omdat volgens McKinsey design gedreven bedrijven 32% meer omzetgroei in 5 jaar realiseren dan hun concurrenten. Design thinking is een populaire methode om meer design gedreven te worden. In dit artikel lees je de voordelen en nadelen van design thinking.
Design thinking: de definitie
Design thinking is eenvoudig gezegd ‘problemen aanpakken zoals ontwerpers dat doen’. Ontwerpers bekijken problemen anders en daardoor zijn zij in staat creatieve oplossingen te bedenken. Sterker nog, een ontwerper bekijkt de ontwerpopgave vanuit verschillende invalshoeken en komt zo tot verschillende verrassende opties.
Waarom design thinking?
Waarom design thinking? Nou dat zit zo. Een klant weet vaak niet wat hij of zij eigenlijk wil, tenzij hij of zij verschillende opties voor zich ziet. Een ontwerper maakt deze verschillende opties tastbaar met behulp van schetsen, prototypen of een schaalmodel.
Denk bijvoorbeeld aan een architect. De architect tekent een nieuw huis op basis van de wensen van de koper. Maar hij brengt ook zijn eigen creatieve ideeën in. En dat binnen de beperkingen van de welstandscommissie. De architect maakt meerdere schetsen (opties) waarop hij feedback krijgt. Vervolgens gaat hij terug naar de tekentafel en naar gelang het bouwproject vordert krijgen de schetsen steeds meer detail.
Design thinking: de methode in 5 stappen
Figuur 1: Design Thinking naar het model van Stanford d.school
De methode van design thinking bestaat uit het herhaaldelijk doorlopen van 5 stappen:
- Empathie: echt inleven in je klant met behulp van interviews en observatie
- Definieer de ontwerpopgave: verschillende perspectieven verkennen om het probleem te bekijken en de kern van de uitdaging te definiëren
- Idee generatie: creatieve oplossingen bedenken
- Prototype: de beste ideeën tastbaar maken in prototypen
- Test: prototypen testen
Let op! Design thinking is een iteratief proces, dat betekent dat je vaak meerdere keren de cyclus van empathie naar test doorloopt. Bovendien verlopen deze stappen in werkelijkheid vaak niet zo netjes achter elkaar, maar is terugkeren naar een vorige fase of vooruitlopen op een volgende fase soms noodzakelijk.
Design thinking: de voordelen
Er zijn vier voordelen van design thinking.
1: Producten en diensten sluiten beter aan bij de klantwens.
Het doel van de empathiefase is echt inleven in de klant, doorgronden van wensen en drijfveren. Bovendien wordt de klant ook in de testfase betrokken en wordt die feedback input voor een tweede iteratie.
2: Ideeën worden snel concreet en tastbaar in prototypen.
Post-its met ideeën blijven niet langer op de muur plakken maar worden uitgewerkt in schetsen en schaalmodellen, zodat ze snel getest kunnen worden en snel zichtbaar wordt of de oplossing werkt of niet.
3: Door te werken met korte iteraties leer je sneller
Door prototypen te maken en te testen leer je snel wat werkt en wat niet.
4: Door een creatieve methode worden mensen creatiever
De creativiteit die door het toepassen van design thinking bij mensen wordt aangewakkerd is essentieel voor innovatie.
Design thinking: de nadelen
Naast de voordelen van design thinking, kleven er ook nadelen aan design thinking.
1: Design Thinking lijkt op het eerste gezicht een moeilijk beheersbare methode.
Je kunt van tevoren niet precies zeggen wat het oplevert en hoeveel tijd, geld en capaciteit het zal vergen. Maar kaders zijn ook juist goed voor het creatieve proces.
2: De methode toepassen zonder een creatieve mindset zal geen doorbraken opleveren.
Het is een misvatting dat het volgen van de 5 stappen gegarandeerd tot innovatie leidt. Je moet dus ook investeren in het trainen van die creatieve hersenspieren en voorwaarden scheppen zodat mensen creatief kunnen zijn.
3: Design thinking kun je niet in je eentje
Design Thinking is een team effort en de mensen in dat team hebben verschillende kwaliteiten nodig. Bovendien heb je draagvlak nodig van stakeholders die een bijdrage moeten leveren en daarvoor zorgen kost tijd en energie.
4: Je moet je oude gewoontes om projecten aan te pakken afleren
Design thinking introduceren levert vaak eerst een hoop weerstand op, want dat betekent loslaten van je vertrouwde aanpak en dat is eng. Een nieuwe methode moet zich altijd eerst bewijzen voordat mensen bereid zijn om hun oude gewoontes af te leren.
Meer lezen over design thinking?
- Klantcase Jumbo Hoe de toepassing van design thinking tot baanbrekende innovatie leidt in de maritieme industrie.
- Design Thinking is echt anders kijken naar innovatie. Over de leuke parallellen tussen voetbal en design thinking.
Is design thinking iets voor jouw organisatie? We helpen je graag met het kiezen van de juiste innovatiemethode.
Tot Friday!
Joey Gonesh & Fieke Sluijs
Jip werkt als projectmanager en business innovator bij Friday out of the Box. Hier ondersteunt zij de consultants met de planning, creatieve conceptontwikkeling, klantonderzoek en het visualiseren van innovatieve oplossingen in (digitale) prototypes. Jip heeft een passie voor ontwerp.
Fieke Sluijs is ontwerper, trainer en facilitator. Ze werkt voor Friday out of Box en verschillende organisaties in de publieke en private sector. Als creatieve facilitator motiveert ze mensen creatief zelfvertrouwen op te bouwen en hun innovatieve potentieel in te zetten. Haar innovatieworkshops zijn energiek, inhoudelijk sterk en zitten vol met visualisaties. Uit je box? gegarandeerd!