Het is een onzekere tijd. Je hebt met je managementteam de lastige taak de organisatie toekomstvast te houden. Medewerkers verwachten heldere plannen voor 2021 en daarna. Je wilt innoveren, maar de operatie moet wel blijven draaien. Een nieuw business model helpt je verder. Lees welke 5 valkuilen je kunt voorkomen als je start met het design van een nieuw business model.
Een nieuw business model zorgt voor continuïteit
Innovatie heeft 1 doel: de continuïteit van je business veilig stellen via een sterke marktpositie. Met een creatief business model zet je een stevige stap naar een onderscheidende marktpositie. Wat zijn de beste product-marktcombinaties? Wat zijn slimme verdienmodellen? En hoe lever je je product of service: fysiek of digitaal?
Wat is een business model eigenlijk?
Een business model laat zien met welke producten en diensten je waarde creëert voor je klanten en jezelf. Innoveren op je business model kan je een concurrentievoordeel opleveren dat 25x groter is dan een productvernieuwing.
Business model, niet hoe maar wat
Juist in coronatijd ontwerpen we met onze klanten creatieve en innovatieve business modellen. En alhoewel je business model mooi kan worden ingevuld met het Business model canvas van Alexander Österwalder gaat het vooral om wat je opschrijft.
En hier gaat het vaak mis. Ik heb de 5 meest gemaakte fouten voor je op een rij gezet.
1. Te brede doelgroep
Als je een nieuw idee hebt dan wil je dat het een succes wordt. Het resultaat: Je definieert je doelgroep zo breed mogelijk. Dit werkt niet.
In plaats van: “mijn doelgroep is directeuren van grote bedrijven”, schrijf je: “mijn doelgroep is directeuren van bedrijven met een omzet van 7mln euro en meer dan 100 medewerkers.”
Kies expliciet voor je doelgroep, dan kiest je doelgroep ook voor jou. En dus verkoop je gemakkelijker.
2. Eigen kracht vergeten
Je ontwerpt een business model om je bestaande business te vernieuwen of een nieuwe business op te zetten. Ondernemers schieten bijna nooit in een keer raak. Succes vereist doorzettingsvermogen. Vergroot je eigen talent uit in je business model. Zo houd je het langer vol en vergroot je de slagingskans.
3. Technologie als uitgangspunt
Technologie is fijn, maar niet zaligmakend. Vaak leidt praten over apps en features juist af van het meest belangrijke: je klant. Start dus niet met de technologie maar met de klant. Dit is ook de reden dat veel tech startups mislukken. Mooie tech, geen betalende gebruikers.
4. Beginnen met het verdienmodel
Snel rijk worden door te ondernemen? De kans is klein. Staar je dus niet te vroeg blind op de financiën van je business model. De juiste klanten vinden en je hierin verplaatsen is moeilijk. Steek hier je tijd in, in plaats van financiële ‘luchtfietserij’. Kun je aantonen dat je een klantprobleem kunt oplossen? Dan is het tijd voor de financiën.
5. Communicatie die niemand begrijpt
Je ontwerp een nieuw business model omdat je een kans ziet. Vaak is dit een domein waar jij de expert in bent. Het risico van experts (ik ben er zelf ook 1, en maak deze fouten elke keer weer) is dat je praat in woorden die je klant niet snapt. Scherp formuleren is een vak, calculeer dit in.
Out of the Box tip: schrijf je meeste gebruikte woorden op kaartjes en vraag aan een potentiële klant of hij/zij ze begrijpt. Je zult verrast zijn van de reactie.
We weten dat jargon als ‘design sprint’ , ‘ideation workshop’, en ‘prototype’ niet gemakkelijk te begrijpen is. We zoeken dus naar nieuwe ‘Jip en Janneke’ woorden hiervoor. Heb je ideeën? Mail me op sanne@fridayoutofthebox.nl.
Waar let je op bij een nieuw business model?
Een business model beschrijft met welke producten en diensten je waarde creëert voor je klanten en jezelf. Definieer je doelgroep scherp, redeneer vanuit eigen kracht en focus niet te vroeg op je verdienmodel. Zo ontwerp je business modellen waar klanten van smullen.
Wij helpen je naar een nieuw business model
Met ons business model programma ga je in 3 efficiënte workshops naar 5 verschillende business modellen. Kies de beste en versla de markt. Lees hier meer over onze aanpak en de voordelen. Ik vertel je er graag meer over in een persoonlijk videogesprek.
Tot Friday!
Sanne Lichtendahl is is Innovatiestrateeg en partner bij innovatiebureau Friday out of the Box. Hier ontwerpt en faciliteert ze innovatieprogramma's, innovatietrainingen en creatieve conceptontwikkeling. Zij werkt o.a. voor ziekenhuizen, grote gemeenten, ICT dienstverleners en consultants. Sanne schreef in 2021 het boek 'Innovatie de baas' (S2 uitgevers)en spreekt regelmatig op events en congressen over innovatie en business creativiteit.