fbpx

Nooit meer lege post-its? 4 spelregels voor het vergroten van jouw creatief zelfvertrouwen

door | 19 januari 2023 | Idee generatie, Innovatieskills

Leestijd: 4 minuten

Dit gebeurt mij vaker dan mij lief is. Ik zit in volle focus, mijn pen stevig vast. Voor me ligt een gekleurde, lege post-it. Shit.. nog steeds geen idee. Er schiet een gedachte door mijn hoofd. “Nehh, dit idee is niet goed genoeg. Zeker niet de oplossing voor dit complexe probleem.” Twee minuten vliegen voorbij, maar mijn post-it blijft angstvallig leeg.

Mijn creatief zelfvertrouwen lijkt op. Creatief denken is een nijdig mentaal spelletje. Het is een constante strijd met je innerlijke gedachten. Het voelt misschien niet risicovol, maar als je je overgeeft aan deze gedachten is het moordend voor succesvolle innovatie. In deze blog leg ik je uit waarom creatief zelfvertrouwen cruciaal is voor je innovatiekracht en hoe je dit mentale spelletje goed speelt.

Creatief wattes?

Creatief zelfvertrouwen is de overtuiging dat jij zelf, goede, creatieve ideeën kan bedenken en daar ook iets mee durft te doen. Creatief zelfvertrouwen gaat dus over twee dingen. Dat je gelooft in je eigen kracht om veel ideeën te genereren. En over het lef om actie te ondernemen met deze ideeën.

De sleutel tot innovatie

Geloof in je ideeën leidt tot meer innovatiekracht. Als je gelooft dat je eigen ideeën ertoe doen zorgt simpel gezegd voor meer ideeën. En meer nieuwe ideeën vergroten de kans dat één van jouw onderscheidende ideeën een succes wordt in de markt.  

Belangrijker: je geeft niet op aan je idee. Met creatief zelfvertrouwen word je niet direct weggeblazen door een kritische opmerking van een collega. Nee, je houdt vol en scherpt je idee aan tot die collega de kracht van jouw idee ziet. 

Terug naar het mentale spel van creatief denken.

Onmogelijk om te winnen

Spelletjes speel ik om te winnen. En dat is precies het lastige aan het mentale spelletje van creatief zelfvertrouwen. Je kunt het spel namelijk niet winnen. Er is geen einde aan het spel als je de meeste goals hebt gescoord of de meeste kwartetten hebt verzameld. Het is een oneindig proces met pieken en dalen.

Die pieken en dalen kom ik ook tegen in mijn werk als innovatieconsultant. De ene creatieve sessie voel ik mij een ideeëngod en de andere keer durf ik niks op papier te zetten. 

Maar niet getreurd. Er zijn 4 spelregels die je kan inzetten om het spel goed te leren spelen, zonder te verliezen.

Spelregel 1: Train wekelijks je creativiteitsspier

Fanatiek trainen leidt tot meer creatief zelfvertrouwen. Creativiteit is als een spier. Je moet hem trainen om beter te worden. Olympisch kampioen word je ook niet na een dag. Nee, een topsporter traint misschien wel 7 keer per week om beter te worden. Dus verwacht niet dat creatief zelfvertrouwen zomaar komt aanwaaien. 

Je kan creativiteitstrainingen volgen om jouw creativiteitspier te ontwikkelen. Volg bijvoorbeeld de training Creatief Denken. Of word je eigen trainer. Ik plan wekelijks blokken in mijn agenda van 1 uur om te schrijven. Ook als mijn hoofd helemaal vol zit, pak ik mijn schrijfboek en laat ik die pen lekker z’n gang gaan. Dat is ontspanning en training tegelijkertijd!

Spelregel 2: Regel een coach

Een coach pusht je om jouw idee in actie om te zetten. Als business innovator in de dop kun je vastlopen. Is jouw idee wel zo goed? Wat is nog maar de beste oplossing? Is het wel echt een goede oplossing? Dan kun je de neiging hebben om te stoppen. Een (innovatie)coach heeft dit eerder meegemaakt en helpt je door deze frustrerende fase.

Ik weet zelf nog dat ik een creatieve post wilde schrijven op LinkedIn. Ik zat helemaal vast en had er al uren aan besteed. Zonde van de tijd zei het stemmetje in mijn hoofd. Net toen ik er de brui aan wilde geven zei mijn collega Joey: je krijgt nu 15 minuten en je start met de volgende zin: “dit ga ik nooit meer zo doen…”. Na 15 minuten was mijn Linkedin-bericht klaar.

Zonder coach, was het niet gelukt. Dat weet ik zeker.

Spelregel 3: Forceer jezelf uit je box

Lekker comfortabel in je eigen box chillen, brengt je niet ver. Creatief zelfvertrouwen bouw je op net buiten die comfortabele lijntjes. Forceer jezelf om buiten je comfortzone te gaan. Dat voelt spannend, maar daar vind je de meeste creatiekracht. Vraag je coach om je aan te moedigen als het spannend wordt. 

Ik kreeg er altijd zoveel buikpijn van. Het presenteren van mijn idee voor een grote groep mensen. Zoveel buikpijn dat ik het nooit deed. Wat als ik een vraag uit het publiek niet kan beantwoorden? Wat als ik mijn tekst vergeet? Totdat mijn coach mij het extra zetje gaf. Tuurlijk ging het niet allemaal perfect, maar ik kreeg wel meer geloof en creatief zelfvertrouwen.

Spelregel 4: Maak een ideeënbox

Het verzamelen van inspiratie versnelt jouw ideegeneratie-proces. Creativiteit is in de basis het combineren en verbeteren wat er al is. Een verzameling van inspiratie kan je helpen om nieuwe combinaties te maken. Inspiratie kom je overal tegen. Afbeeldingen op Pinterest, interessante krantenartikelen of LinkedIn-berichten.

Heb je nieuwe ideeën nodig voor een marketingcampagne, productidee of Youtube video? Speur door je box en voilà. Er ontstaan direct nieuwe ideeën. 

Mijn ideeënbox is een fysiek doosje, maar het kan ook een plakboek of een map op je laptop zijn. Probeer er één en ontdek welke vorm het beste bij jou past.

Klaar om te spelen?

Je kent nu de spelregels van het mentale spelletje van creatief denken. Nu is het tijd om het spel te spelen voor meer innovatiekracht. Probeer wekelijks te trainen, zoek een (innovatie)coach, stap buiten je comfortzone en maak je eigen inspiratiebox. Ohja, vergeet niet een stapel met lege post-its te bestellen. Je gaat ze nodig hebben.

Wil je ook nooit meer lege post-its?

Wil je je creatief zelfvertrouwen een flinke boost geven samen met behulp van een professionele trainer? Check dan de maatwerk training Creatief Denken. Tijdens deze 2-daagse training leer je samen met collega’s hoe je van een wazig business idee op een post-it een knallend creatief concept maakt. 

Ik wens je veel succes!

Tot Friday!

Nina portretfoto

Nina Hogeveen is innovatieprojectmanager bij Friday out of the Box. Na haar studie Business Innovation heeft zij eerst als pionier in de Agri & Food sector gewerkt. Nu zet ze haar talent breder in en helpt ze innovatieconsultants met haar creatieve blik, faciliteerskills en inspirerende content. Nina kan daarnaast heerlijk hockeyen.