Open innovatie leidt niet altijd tot de beste oplossingen. Dat besefte wasmiddelfabrikant Henkel niet toen ze vol verwachting hun open innovatie challenge aankondigden: bedenk een lekkere en frisse geur voor ons afwasmiddel. Het idee ‘Afwasmiddel met kippengeur’ kreeg de meeste likes. Je kunt zeggen openlijk mislukt. In dit artikel leg ik uit wat open innovatie is en hoe je kunt voorkomen dat jouw challenge in de shit belandt.
Wat is een open innovatie challenge?
Een open innovatie challenge is een ideeënwedstrijd waarbij je afdelingsoverstijgend ideeën genereert. Stel je de challenge open voor mensen buiten de eigen organisatie dan is dit een open externe challenge. Het doel is in beide gevallen: veel creatieve ideeën voor een complexe uitdaging.
Terug naar het kippenverhaal. Het begon zo goed…
In 2011 huurde Henkel een marketingbureau in om een ideeënwedstrijd te organiseren voor hun afwasmiddel Pril. De doel van de wedstrijd was om de grote naamsbekendheid van Pril te versterken en klanten fan te houden van het meer dan zestig jaar oude merk. Het bureau kondigde de wedstrijd aan met een banner op de website en op de Facebook-pagina van Henkel. Het bedrijf beloofde dat alle gebruikers konden stemmen, en op ware democratische wijze zou het idee met het grootste aantal stemmen gerealiseerd worden in 2012 naar de supermarkten worden gebracht. Nu deed Henkel al veel langer jaarlijkse ontwerpwedstrijden. Deze ideation-wedstrijd was de eerste keer dat sociale media gebruikt werd voor het co-creëren van innovatieve ideeën. De reacties van klanten waren enorm. Er kwamen meer dan 50.000 nieuwe ideeën binnen op de website van Pril. De wedstrijd leek een groot succes.
Maar dit is hoe het mis ging
De meest populaire inzendingen vielen echter niet in de smaak van het management. “Ruikt heerlijk naar gebraden kip”, was één van de inzendingen. Inmiddels een van de favorieten van het publiek. De marketingmensen van het wasmiddelmerk werden nerveus en zeiden dat de stemming was gemanipuleerd. Tegelijkertijd werd een correctie in de ranking van inzendingen doorgevoerd en kwamen heel brave ideeën opeens bovenaan te staan. Het publiek pikte die ingreep niet en veroorzaakte een shitstorm die een van de grootste was in de geschiedenis van het sociale web.
Dit is wat er mis ging
- Het ‘succes’ van de als grap bedoelde inzendingen werd te laat opgemerkt
- De humorvolle -maar ongewenste- inzendingen werden niet speels gecounterd
- De belofte ‘meeste stemmen gelden’ maakte de wedstrijd een gemakkelijke prooi voor lolbroeken
- De managers manipuleerden de uitkomst zichtbaar gedurende de challenge
- De belofte om de winnaar ook op markt te brengen was een onverstandige koppeling
Hoe voorkom je een kippengeur-gate?
In een open externe challenge is de onvoorspelbaarheid van deelnemers en publiek een extra uitdaging die je niet in de hand hebt. Het kan dus zomaar een kippengeur challenge worden. Dit zijn de belangrijkste acties die je kunt nemen om zo’n ongewenst resultaat te voorkomen:
Actie 1: Bereid je slim voor
Stel voorwaarden aan de inzendingen. Als deelnemers ongeschikte ideeën aandragen dan kun je deze meteen verwijderen op basis van de voorwaarden.
Actie 2: Benoem een jury
Benoem een jury die op basis van de inzendingen een definitief besluit nemen over de winnende oplossing. Dit is een extra mechanisme om regie te houden op een open innovatie challenge.
Actie 3: Monitor de challenge actief
Monitor jouw open innovatie challenge actief. Je kunt iemand benoemen die de ingestuurde ideeën leest en sturing kan geven aan het innovatieproces. Zo’n innovatiecoach reageert op ideeën, vraagt om verduidelijking en verwijdert ongewenste ideeën in een vroeg stadium.
Actie 4: Kies je beloning zorgvuldig
Je wilt graag creatieve oplossingen. Maar bereik je dat als je een hoge prijs uitlooft? Een hoge prijs heeft als voordeel dat je veel mensen bereikt. Tegelijkertijd kun je met te hoge beloningen de intrinsieke motivatie en hiermee het spelelement de kop indrukken. Welk bedrag je moet kiezen hangt sterk af van de omvang van jouw challenge. Maar denk er in elk geval over na.
Actie 5: Anticipeer op mislukking
Elke challenge kan misgaan. Wat doe je als dit gebeurt? In het geval van Henkel liepen ze een enorme kans mis om de naamsbekendheid van het merk een boost te geven. Want dat was het strategische doel van de challenge. Ik vraag me af hoe deze case zou zijn afgelopen als Henkel het afwasmiddel met kippengeur joviaal had beloond.
Wrap up
Open externe innovatie challenges kunnen je helpen aan geweldige out of the box ideeën omdat je een ‘vreemd’ publiek bevraagt. Grootse beloften trekken een groter publiek dus je krijgt nog meer -vreemde- ideeën. Dat kan allemaal onverwacht verkeerd uitpakken. Zeker als je nieuwe manieren bedenkt om je challenge te promoten zoals Henkel deed. Zo kan een challenge die je met nieuwe innovatie software doet een challenge voor jou in plaats van voor je klanten worden. Wees voorbereid op inzendingen zoals afwasmiddel met kippengeur. Wordniet de nieuwe open externe challenge die openlijk mislukt.
Ik moet je wat opbiechten. Ik ben niet helemaal open met je geweest.
Ik heb de geschiedenis een beetje vervalst. De wedstrijd ging niet om de geur, maar om een nieuwe verpakking. Ik vond dat we deze aanpassing in de case mochten doen omdat afwasmiddel met kippengeur nu eenmaal gemakkelijker een beeld oproept dan eentje met kippensmaak.
Want, wie proeft er nu afwasmiddel? Het doel is dat je bij een open externe challenge terugdenkt aan de foutgelopen kippengeur challenge. Want dat is open innovatie, openlijk mislukt. Sorry Henkel, we vinden jullie een topbedrijf.
Meer weten over een open innovatie challenge?
Innovatie is ons ding. We hebben de afgelopen jaren voor meer dan 70 klanten meer dan 150 ideation sessies workshops gefaciliteerd. Gesloten, offline, online en open. Met onze hybrid innovation challenge ga je in drie weken van uitdaging naar 3 out-of-the-Box concepten. Met 10, 100 of 1000 man/vrouw. Offline en online. Wil je meer weten wat onze hybrid innovation challenge voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op.
Tot Friday!
Marc Boers is een freelance innovatiecoach en specialist op het gebied van innovatie software. Hij werkte jaren als ondernemer in de retail en stond vooraan tijdens de digitale transitie van zijn bedrijf. ‘Klantgericht innoveren, marketing en digitale mogelijkheden hebben mij altijd gefascineerd’. Als innovatiecoach helpt Marc nu andere ondernemers, start-ups en dienstverleners met het bedenken van innovatieve diensten en concepten.