fbpx

Wat is een scale-up?

door | 18 november 2022 | Kennisbank

Leestijd: 2 minuten

Een scale-up is een succesvolle, opgeschaalde startup die de eerste vijf jaar van haar bestaan heeft overleefd. Scale-ups hebben hun levensvatbaarheid bewezen met een schaalbaar en herhaalbaar businessmodel. En een scale-up heeft haar eerste mijlpalen behaald als het gaat om groei, investeerders, klanten en marktaandeel.

Een scale-up heeft de opstartfase dus verlaten, maar groeit nog steeds. Je kunt een scale-up dan ook zien als een fase in de levenscyclus van een bedrijf. Een fase waarin je klaar bent om je bewezen succes te gebruiken om je bedrijf aanzienlijk te laten groeien. Voorbeelden van bekende scale-ups zijn HelloFresh, Uber en Facebook. Dit zijn ondernemingen die uit het niets een innovatief product of dienst op de markt zetten en een spectaculaire groei laten zien.  

Als scale-up maak je van je innovatieve business idee een bedrijf met bestaansrecht dat steeds verder groeit. Om je marktpositie te versterken is de juiste strategie erg belangrijk. Een innovatiestrategie helpt jou als organisatie bij het stimuleren van creatief en ondernemend gedrag. Hoe zorg jij voor een continue stroom aan nieuwe ideeën? En hoe draagt innovatie bij aan de strategische doelstellingen van jouw organisatie? 

Wanneer ben je een scale-up?

Er is in principe maar één vereiste en dat is dat jouw bedrijf al vijf jaar bestaat en minimaal tien miljoen dollar omzet per jaar draait. Een extra criteria is het realiseren van een groei van meer dan 20% per jaar met minimaal tien medewerkers met een vast contract. Zodra je deze mijlpalen hebt bereikt bevind je je niet meer in de opstartfase. 

Aangezien lang niet iedere startup een scale-up wordt, betekent dit dat er minder scale-ups zijn dan startups. Uit onderzoek van consultancybureau Deloitte blijkt dat de helft van de bedrijven nog bestaat na vijf jaar. En van de bedrijven die hun eerste vijf jaar overleven bereikt slechts één op de tweehonderd bedrijven de scale-up fase.

Slechts één op de tweehonderd startups wordt een scale-up

Het verschil tussen startups en scale-ups

Een startup is een jong, innovatief en ambitieus bedrijf. Een nieuwkomer in het bedrijfsleven. Een start-up bevindt zich in een vroeg stadium. Je moet dan nog bewijzen dat je product of dienst geschikt is voor de markt. Deze startupfase duurt ongeveer vijf jaar. Zodra je een schaalbaar en herhaalbaar businessmodel hebt gecreëerd waarmee je echt kan groeien is de weg vrij om op te schalen. Ben je tot hier gekomen? Dan mag ik je feliciteren, je hebt scale-up fase bereikt.

Innovatie is dé manier om de groei van jouw organisatie te stimuleren. Met een innovatiestrategie stimuleer je creatief en ondernemend gedrag binnen jouw organisatie. Dit zorgt ervoor dat je continu nieuwe ideeën genereert en waarde creëert. Wil jij jouw marktpositie versterken en daarmee groei realiseren?

Tot Friday!

Eline - Friday out of t

Eline de Graaff is Jr. Business Innovator bij Friday out of the Box. Met haar passie voor innovatie en taal, houdt ze zich het liefst bezig met het schrijven van out of the box content. Ook ondersteunt ze in klantprojecten en volgt ze de masteropleiding Projectmanagement. Tijd om van het leven te genieten is er ook, als foodie én fanatiek sporter!