Annemarijn werkt als senior marketeer bij ThiemeMeulenhoff. ThiemeMeulenhoff is een Nederlandse educatieve uitgeverij die zich heeft ontwikkeld tot een ontwerper van onderwijsleerprocessen. Ze maken leermiddelen voor het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. Annemarijn is verantwoordelijk voor de strategische marketing en betrokken bij de productontwikkeling en de introductie van nieuwe diensten en producten. Ze houdt zich bezig met het signaleren van kansen in de markt en vertaalt dit naar nieuwe proposities.
Annemarijn gaf de training Innovatieworkshops Faciliteren een: 9
Annemarijn, waarom koos je voor de training Innovatieworkshops Faciliteren?
“Ik had de training al een paar keer voorbij zien komen en ik werd met name door de tone of voice getriggerd. Het leek me een erg interessante training die ik goed kan gebruiken voor mijn vak. Het valt mij bijvoorbeeld op dat er veel creativiteit in marketing zit, maar dat dit er niet altijd wordt uitgehaald of gebruik van wordt gemaakt. Marketing gaat over het oplossen van vraagstukken, de juiste boodschap communiceren en je product of dienst positionering. Ik merk dat er onvoldoende handvatten waren voor mij om die onderwerpen met creatieve werksessies aan te pakken. Ik had vooral behoefte aan een andere kijk in plaats van in hetzelfde kader te blijven.
Er zit genoeg creatief talent in de marketing afdeling. Het leek me daarom goed om te leren hoe we dit talent er uit kunnen halen en goed kunnen benutten.”
En? Wat waren je belangrijkste lessen uit de training?
“Het eerste waar ik aan moet denken is toch de voorbereiding van een sessie. Het maken van een draaiboek, keuze maken tussen verschillende werkvormen en de groepsindeling bepalen. Dit zijn belangrijke lessen om succesvol een workshop te kunnen faciliteren. Daarnaast vond ik het ook erg interessant om meer te leren over de groepsdynamiek en hoe je daar het beste leiding aan kan geven. Het belang van het opwarmen van een groep, een interventie houden als het groepsproces vastloopt en wat het effect is van jou als leider voor een groep. Ik heb niet alleen geleerd hoe je een workshop kan faciliteren, maar ook hoe je voor een groep moet staan. Als je daar de juiste keuzes in maakt, dan zie je dat de creativiteit ten goede komt. Hoe kan jij die mensen met elkaar verbinden en de juiste energie opwekken? Als je dit voor elkaar kan krijgen, dan kan je echt ver komen.”
“Iedereen had bijvoorbeeld tijdens de training zijn eigen casus, waar de anderen nog niks van af wisten. Toch kwamen er oplossingen. Je hoeft niet in het vakgebied te zitten om tot ideeën te komen.”
Foto: Annemarijn en mede-cursisten in actie tijdens de training Innovatieworkshops Faciliteren Fundamentals.
Heb je het al toegepast in je werk?
“Ik heb nog geen echte workshop gefaciliteerd, maar ik heb de rol van facilitator al wel op me genomen voor een sessie die nog moet plaats vinden. Dan mag ik de skills officieel in de praktijk brengen. Wel sta ik vaker stil bij wat er allemaal in een groep gebeurt. Observeren en daar op inspelen. Als ik nu merk dat een groep vastloopt of dat er spanningen zijn, kan ik dit benoemen en een interventie te doen. Het wordt ook als prettig ervaren dat ik hier aandacht aan geef. Daar haal ik veel vertrouwen uit.”
Wat vond je van Joey als trainer?
“Joey kon binnen no time een veilige leeromgeving creëren. Je zit met mensen uit een ander vakgebied en iedereen heeft zijn eigen leerdoel. Daardoor zit je in het begin vaak in de afwachtende houding en ben je vooral bezig met het aftasten van de ander. Maar bij Joey kom je binnen en je hebt gelijk het gevoel dat het oké is en je op je gemak bent. Daardoor kun je vanaf minuut één starten met leren. Erg knap hoe hij dit voor elkaar kreeg. Ik denk dat dit met zijn persoonlijkheid te maken heeft. Hij is heel open en transparant. In plaats van de houding ‘ik ga jullie wel even vertellen hoe het zit’ werden er dialogen aangegaan. Ik had het gevoel dat ik serieus werd genomen en dat we als gelijkwaardig met elkaar om gingen. Knetter sterk.”
Aan wie in je netwerk zou je deze training aanraden?
“Als eerste aan alle mede-marketeers. Maar ook aan ontwerpers. Eigenlijk denk ik dat dit voor heel veel mensen leerzaam kan zijn. Als je in aanraking komt met een multidisciplinair team waar je kennis uit wilt halen, dan kan deze training jou heel goed helpen. Of als je bereid bent om anders te kijken naar je huidige werksituatie en open durft te staan voor een creatieve aanpak. Als je dan uiteindelijk het vertrouwen voelt om die creatieve werksessies goed te leiden, kom je tot hele mooie en verrassende inzichten.”
Leuk moment tijdens de training?
“Ik moet gelijk denken aan de eerste opdracht die we kregen: de Apple Challenge. Dit vond ik heel tof omdat we hierdoor snel een connectie kregen met elkaar. Daar kreeg ik veel energie van. Ook moet ik denken aan mijn eerste pitch. In een korte tijd moesten we de theorie in praktijk brengen en een brainstormsessie van 15 minuten faciliteren. Dit ging natuurlijk niet foutloos, maar ik merkte dat er al een klein stukje van het geheel goed ging. Dat gaf veel zelfvertrouwen dat het de volgende keer nog beter zou gaan. Ik voelde mij veilig om op mijn bek te gaan en hier leermomenten uit te halen. Ik vond het ook heel gaaf dat ik me er bewust van was dat ik ook mijn persoonlijke leerdoelen aan het behalen was. Dat was voor mij wel echt een wow-moment!“
Ook innovatie leren faciliteren?
In het artikel 101 creatieve technieken vind je veel inspiratie en werkvormen om te gebruiken tijdens innovatieworkshops en creatieve sessies. Wil je je verder ontwikkelen als (online) facilitator? Check dan onze training Innovatieworkshops faciliteren fundamentals en Innovatieworkshops Faciliteren advanced. Zo word je innovatie de baas.
Tot Friday!
Tara Bruggink is Jr. Business Innovator bij Friday out of the Box. Ze loopt hier stage, maar vergis je niet: er wordt door het innovatieteam net zo hard van haar geleerd. Tijdens haar opleiding Business Innovation heeft zij alle fasen van het innovatieproces leren toepassen, een hele onderzoekende mindset aangeleerd en faciliteer-talent ontwikkeld. Dit is de toekomst van innovatie. En daar schrijft ze regelmatig over.