Onze visie op innovatie
Het is niet gemakkelijk. Je dagelijkse business runnen en je bedrijf fit maken voor de toekomst. Toch moet je bewegen. De wereld wordt digitaler, de behoefte van je klant verandert en je concurrentie staat niet stil. Het is tijd om innovatie de baas te worden.
In de afgelopen jaren mochten we meer dan 70 bedrijven helpen om sterker te worden in innovatie. We schreven meer dan 70 artikelen én een boek over creativiteit en leiderschap. Deze visie is de essentie van onze beste inzichten. Het is het fundament voor onze trainingen, workshops en advies.
We zien dat managers die succesvol hun business vernieuwen vier dingen gemeen hebben: ze stellen de klant centraal in alles wat ze doen, ze creëren een faalveilige omgeving, ze hebben het lef om business creativiteit te stimuleren en sturen op experimenteren & doorzetten.
Creeër een faalveilige omgeving
Leiding geven aan innovatie
Leiding geef je door een juiste omgeving te creëren. Een veilige plek waar jouw medewerkers moeten falen, originele ideeën er mogen zijn en iedereen die wil de ruimte krijgt om aan de slag te gaan.
Weg met die business case
Jij weet dat innovatie een onzekere uitkomst heeft en falen erbij hoort. Dus deel je als manager ook je eigen falen. En die business case met rooskleurige berekende rendementen: die leggen we voorlopig weg.
Meer grip door los te laten
Je toont eigenaarschap en verwacht dit ook van je team. Zij weten met welk budget, tijd en capaciteit er gewerkt wordt. Juist die beperkingen zorgen voor vooruitgang. Je stuurt op het aantal experimenten. Gek! want je merkt dat doordat je loslaat, je meer grip op het resultaat hebt.
Stimuleer business creativiteit
Kwantiteit is een voorspeller van kwaliteit
Innovatie is een leerproces: je bedenkt iets, toetst het bij de klant en weet of het werkt of niet. Je hebt dus veel innovatieve ideeën nodig. Daarom investeer je in training. Medewerkers leren verschillende idee generatie technieken. Want bij innovatie geldt: je hebt veel ideeën nodig om tot de beste te komen.
Gestructureerde aanpak
Gewoon maar een beetje brainstormen werkt niet. Een gestructureerde aanpak helpt wel. Daarom gebruiken we bewezen methoden en technieken zoals design thinking, lean startup en agile.
Co-creatie en multidisciplinaire teams
Betrek klanten en medewerkers in een vroeg stadium bij de ontwikkeling van een nieuw product. Dit bespaart tijd en geld. Multidisciplinaire teams zorgen voor out-of-the box oplossingen. En deze kan je concurrent niet bedenken.
Experimenteer en zet door
Iteratief werken in experimenten
Innoveren is experimenteren en leren wat werkt en wat niet. Dus kies je voor een cyclische manier van projectmanagement, zoals design thinking of scrum. Experimenteer waar de onzekerheid zit, toets hypotheses. Elke stap in deze cyclus brengt je dichterbij de geniale oplossing.
Doorzetten (naar de top)
Tegenslagen horen bij innoveren. Het verschil tussen een winnaar en een verliezer wordt op dit punt bepaald. De verliezer stopt, en druipt af na het zoveelste mislukte experiment. Wij vinden dat je door moet gaan, zelfs als het tegen zit. Zie het als het beklimmen van de top: als je er eenmaal staat ben je de tegenslagen van de reis vergeten.
Communicatie
Creëer draagvlak binnen organisatie door te communiceren wat je doet en waarom. Dat is niet vanzelfsprekend, juist niet in multidisciplinaire teams. Elke week een bericht, groot of klein, tekst of visueel: het helpt je verder.