fbpx

Wat is de VOORT innovatiemethode?

door | 2 december 2022 | Kennisbank

Leestijd: 3 minuten

VOORT is een innovatiemethode op basis van een reismetafoor, waarbij je met een multidisciplinair team uit je eigen organisatie in vijftien weken komt tot innovatieve, klantgerichte concepten met draagvlak. Aan het einde van je reis werk je de beste concepten uit in een mini business case. De VOORT-innovatiemethode is een krachtige en gestructureerde manier om ideeën tot leven te brengen. 

Wil jij leren hoe je zo’n innovatiereis faciliteert? Check dan onze training Innovatieworkshops Faciliteren – Fundamentels.

De vijf stappen van de VOORT innovatiemethode

VOORT staat voor Vertrekken, Ontdekken, Ontwikkelen, Reflecteren en Terugkeren.

Fase 1: Vertrekken

Tijdens de eerste fase van de VOORT innovatiemethode formuleer je een concrete innovatieopdracht. Dit is je reisbestemming. Daarbij bepaal je ook alvast een aantal criteria waaraan de innovatieve ideeën moeten voldoen. Dit zorgt voor focus. Om te vertrekken moet je ook een innovatieteam vormen. Zorg dat je een enthousiast en divers team opstelt. Dit zal zorgen voor meer out-of-the-box ideeën. Tot slot maak je een planning.

Fase 2: Ontdekken

In de tweede fase van VOORT verzamel je zoveel mogelijk klantinzichten. Door het afnemen van bijvoorbeeld interviews of enquêtes onderzoek je wat jouw klanten motiveert en frustreert. Wil je dit visueel maken? Maak dan een buyer persona. Naast het klantonderzoek doe je in deze verkenningsfase ook inspiratie op; bijvoorbeeld uit andere industrieën. Aan het eind van deze fase heb je als team relevante inzichten verzameld en interessante kansrichtingen uitgewerkt.

Fase 3: Ontwikkelen

Gedurende de derde fase van de VOORT innovatiemethode ga je ideeën genereren en concepten ontwikkelen. Deze fase bestaat uit twee sessies. Tijdens de eerste sessie streef je naar zoveel mogelijk ideeën. In de tweede sessie selecteer je de beste ideeën. Deze werk je uit in concrete concepten. Bij de VOORT innovatiemethode streef je naar 12 concepten. Deze concepten werk je verder uit zodat ze getest kunnen worden bij de doelgroep.

Lees hier onze 20 tips voor een succesvolle innovatieworkshop

Fase 4: Reflecteren

Vervolgens ga je tijdens de vierde fase de kracht en potentie van je concepten testen bij potentiële klanten. Op basis van deze feedback kan je de concepten verbeteren en aanscherpen. Aan het eind van deze fase beslis je welke 3 tot 5 concepten je gaat uitwerken in mini businesscases.

Fase 5: Terugkeren

Tijdens de laatste fase van de VOORT innovatiemethode werk je de beste innovatieve concepten uit in de taal van het management, namelijk in business cases. In de business cases leg je o.a. uit hoe aantrekkelijk het concept is, hoe het concept binnen de organisatiestrategie past en of de realisatie haalbaar is. Doordat je de eindresultaten op deze manier presenteert kan je rekenen op waardering van het management.

Waarom VOORT innovatiemethode? 4 Redenen!

  1. Binnen 15 weken heb je concrete innovatieve resultaten. De 3 tot 5 mini business cases geven aan dat de concepten ook echt uitvoerbaar zijn.
  2. Je ontdekt zelf klantfricties en je betrekt de klant vroegtijdig.
  3. Je ontwikkelt een innovatieve mindset en bevordert een innovatiecultuur in je organisatie.
  4. Je ontwikkelt intern draagvlak omdat zowel medewerkers als het management nauw betrokken zijn bij de ideevorming en besluitvorming

Bij het toepassen van een innovatiemethode, zoals VOORT, is het belangrijk dat het innovatieproces goed gefaciliteerd wordt. Wil jij een pro worden? 

Eline - Friday out of t

Tot Friday!

Eline de Graaff is Jr. Business Innovator bij Friday out of the Box. Met haar passie voor innovatie en taal, houdt ze zich het liefst bezig met het schrijven van out of the box content. Ook ondersteunt ze in klantprojecten en volgt ze de masteropleiding Projectmanagement. Tijd om van het leven te genieten is er ook, als foodie én fanatiek sporter!