fbpx

Wat is een klantinterview?

door | 4 november 2022 | Kennisbank

Leestijd: 2 minuten

Een klantinterview is een gesprek met jouw klant waarin je vragen stelt om meer begrip te krijgen van de doelen, obstakels en behoeftes van jouw klant. Een klantinterview doe je dus om jouw klant beter te begrijpen. De inzichten uit klantinterviews zijn ideaal als je jouw producten en diensten wil verbeteren. Maar ook als je nieuwe producten en diensten ontwikkelt zijn klantinterviews onmisbaar. Want iets ontwikkelen zonder dat je weet of het waardevol is voor een klant is onnodig en duur.

Klantinterviews zijn kwalitatief

Een klantinterview is een vorm van kwalitatief onderzoek. Doordat je vragen stelt maak je een rijke beschrijving van je klant. Je gaat op zoek naar verborgen behoeften en bedenkt daar oplossingen voor. Het is dus niet gek dat de populaire innovatiemethode design thinking zoveel wordt toegepast. Want als je design thinking goed toepast, dan ontwikkel je producten, diensten en oplossingen die echt anders zijn dan die van je concurrenten. En wie wil dat nou niet?

Hoe bereid je een klantinterview voor?

De voorbereiding van een klantinterview is cruciaal want zonder voorbereiding gaat jouw klantgesprek alle kanten op. Het is fijn om over het weer te praten, maar je wilt inzicht in onopgeloste problemen van een klant ervaart.

Schrijf als eerste alle aannames op. Welke denk je te weten, maar weet je niet 100% zeker? Vertaal vervolgens jouw aannames naar goede interviewvragen. Probeer zoveel mogelijk open vragen te stellen want dan heb je de meeste kans op kwalitatieve antwoorden. Stel vervolgens veel verdiepende vragen tijdens je klantinterview zoals: “Hoe bedoelt u dat?” “Waarom?” Wat gebeurde er daarna?”

Voorbeeldvragen voor een geslaagd klantinterview

Ik heb een paar goede vragen voor je op een rij gezet:

  • Wanneer heb je voor het laatst?
  • Waarom neem je de moeite om…?
  • Hoe werkt het keuzeproces bij jou?
  • Welke pijnpunten ervaar je tijdens dit proces?
  • Wat zijn de gevolgen daarvan? 
  • Waarom is dit zo belangrijk voor jou?
  • Waarom is … zo frustrerend?
  • Wat zijn je criteria wanneer je beslist om … te kopen of niet?
  • Wat zijn de belangrijkste dingen waar je moeite mee hebt?

Meer leren over klantinterviews?

Wil je leren hoe je met sterke klantinterviews succesvollere producten, diensten en oplossingen ontwikkelt? Dan adviseer ik je om de training Design Thinking Fundamentals te volgen.

 

Tot Friday!

Eline - Friday out of t

Eline de Graaff is Jr. Business Innovator bij Friday out of the Box. Met haar passie voor innovatie en taal, houdt ze zich het liefst bezig met het schrijven van out of the box content. Ook ondersteunt ze in klantprojecten en volgt ze de masteropleiding Projectmanagement. Tijd om van het leven te genieten is er ook, als foodie én fanatiek sporter!