Hoe Demaco innovatie versnelt in de waterstofmarkt met een dedicated innovatieteam
Uitdaging
Demaco is expert op het gebied van cryogenie. Ze ontwerpen en bouwen slim leidingwerk, conditioneringsapparatuur en distributiesystemen voor producenten en eindgebruikers van industriële gassen. Waar de operatie lekker liep, gold het tegengestelde voor innovatie: een gemiste kans. Daarom wilde CEO Niels Beers een dedicated innovatieteam en een snel innovatieproces om de concurrentie voor te blijven.
Resultaten
Snelle productontwikkeling
Een slimme innovatiestrategie met scherpe keuzes werkte. Het innovatieteam leverde in sprints van 2 weken werkende prototypes op voor de geprioriteerde waterstofprojecten en testte deze. In 24 sprints werd de productontwikkeling keer 5 versneld.
High performing innovatieteam
We hebben een dedicated innovatieteam geselecteerd van 4 medewerkers. Zij zijn intensief getraind op de 10 belangrijkste business innovation skills. Deze innovators kunnen nu zelfstandig het innovatieproces doorlopen in hun eigen innovatielab.
Actief stakeholdermanagement
Het innovatieteam presenteerde elke 2 weken hun innovaties aan collega’s. Zo werd iedereen betrokken en enthousiast over hun werk. Daarnaast werd Sales actief betrokken voor klantonderzoek en prioriteerde de directie samen met de Product Owners elke 6 weken het werk. Het strategische communicatieplan zorgde ervoor dat iedereen op de hoogte was: een Demaco-brede innovatiebeweging was geboren.
'Strategisch innoveren om onze positie in de markt te behouden en uit te breiden, dat was ons grootste doel. Daarom gingen we op zoek naar een strategisch innovatiepartner. En die vonden we in Friday out of the Box. Het voelde echt alsof jullie collega’s waren die je één keer in de week zag en we hebben ontzettend mooie resultaten behaald. De focus, alles zelf uitvoeren en snel schakelen. Maar ook het frequente overleg met de Product Owners en continue klantonderzoek. Elke 2 weken iets opleveren heeft ons een zichtbare productversnelling opgeleverd, laat ik zeggen een factor 5.'
Marco Roos
Innovatiemanager Demaco
Aanpak
Strategisch innoveren vraagt om een concurrerende innovatiestrategie en een dedicated innovatieteam dat continu via de scrum methodiek in sprints werkt aan projecten die op termijn concurrentievoordeel opleveren. Daarom ontwikkelden Innovatieconsultants Joey en Nina een innovatieprogramma van 12 maanden volgens de Friday out of the Box Heartbeatmethode. Hierin stonden versnelling, kennisoverdracht, het oefenen van innovator skills, het managen van stakeholders en het creëren van een high performing innovatieteam centraal.
Ook impact maken?
Neem contact op met innovatiestrateeg Sanne en ontdek wat we samen kunnen bereiken.