Hoe Amstelring participatie in de ouderenzorg nieuw leven in blaast
Uitdaging
Amstelring biedt professionele zorg, ondersteuning en verblijf voor ouderen en kwetsbaren. Om de kwaliteit van zorg te verbeteren, wil Amstelring belangrijke stakeholders zoals bewoners, familie, medewerkers en vrijwilligers betrekken bij het beleid van de woonzorgcentra. Maar de druk op de zorg is in alle instellingen voelbaar, ook op de Amsterdamse locatie Leo Polak. Hier kwam participatie moeizaam van de grond. Daarom zocht locatiemanager Ruth Boyd een innovatiepartner om een out of the box participatieconcept te ontwikkelen en te faciliteren.

Resultaten
Snelle productontwikkeling
We ontwikkelden, testten en implementeerden een succesvol participatieconcept: een maandelijkse participatieraad voor overleg over belangrijke thema’s, een inspraakwand om meningen te delen en een participatiekrant met bewoners als covermodel.
High performing participatieraad
We selecteerden en faciliteerden de participatieraad bestaande uit 2 bewoners, 2 medewerkers, 2 vrijwilligers, 2 familieleden, een voorzitter en de locatiemanager. Na 3 jaar begeleiding, kunnen ze het nu zelf. Daarmee is participatie duurzaam geborgd.
Actief stakeholdermanagement
We brachten veel tijd op locatie door, hielden interviews, en waren continu in gesprek met de doelgroepen. Via posters, flyers en participatiemiddagen vergrootten we de bekendheid van de participatieraad. Het resultaat? Steeds meer bewoners doen mee.
'De aanpak van Friday out of the Box was echt creatief. Het participatieconcept hadden we zelf nooit kunnen bedenken. Friday begreep de complexiteit van het werkveld, en had toch snel een participatieraad op poten. De ouderenzorg staat, wederom, voor een enorme transitie. Ik ben blij Friday out of the Box hierbij als innovatiepartner te hebben.'
Ruth Boyd
RVE Manager, Amstelring, locatie Leo Polak
Aanpak
Bewoners op leeftijd activeren vraagt om glasheldere, offline middelen, terwijl zorgmedewerkers juist behoefte hebben aan efficiënte, online communicatie. Daarom ontwikkelden Innovatieconsultants Nina Hogeveen en Eline de Graaff een innovatieprogramma op basis van design thinking, waarbij het inleven in de doelgroep centraal stond. We namen het projectmanagement voor onze rekening: we richtten de participatieraad op, beheerden de participatiewand en brachten elk kwartaal een participatiekrant uit, rijkgevuld met foto’s en verhalen van bewoners en medewerkers.
Ook impact maken?
Neem contact op met innovatiestrateeg Sanne en ontdek wat we samen kunnen bereiken.